Labels

Pages

Followers

Friday, October 25, 2013

Terdesak Sangat ke Nak Kawen???


“Bila kau nak kawen? Muka macam dah tak sabar je nak kawen? Kawan seumur kau tu dah ada anak dah, kau bile? Kau dah berpunya ke belum? Buat rumah baru ni nak sambut menantu ke? Dah ‘ada’ ke?  Orang mana? Siapa nama dia? Kerja ape? Tak nak bagitahu dekat kitaorang ke?”

Begitulah sepintas soalan yang selalu diasak kepada kita terutamanya kepada golongan yang masih belum mampu untuk menyempurnakan sebahagian daripada agama ini termasuklah saya. Agaknya sudah berapa kali ya kita diasak dengan soalan itu. Jika kawen itu semudah menaikkan harga minyak atau membuat budget 2014 sudah pasti saya akan berkahwin bukan nanti tapi sekarang. Perkahwinan atau pernikahan bukanlah suatu perkara yang boleh diambil ringan. Pernikahan memerlukan ilmu dan pengetahuan.

Tahniah saya ucapkan kepada senior-senior saya dan kawan-kawan saya yang sudah melalui fasa perkahwinan. Tahniah anda semua sudah menunaikan sunah nabi dan peringatan saya bawalah bersama pasangan anda itu ke syurga. Cinta yang dasarnya syurga pasti akan kembali ke syurga! Tapi bagaimana kita? Ya, kita yang masih belum ketemu jodohnya. Jawapannya bersabarlah. Sabarlah dalam bersabar. Jangan sesekali kita rosakkan segala perancangan Allah. Kita sememangnya merancang tapi ingatlah perancangan Allah itu lebih tepat dan benar.

Benarkah apabila kita menyulam cinta sekarang akan pasti berkekalan hingga ke jinjang perkahwinan? Mari kita lihat kajian yang dilakukan di Amerika syarikat berapa ramai orang yang bercinta dan akhirnya mereka bertemu jodoh dengan bukan dari pasangan mereka ketika bercinta. Namun ada juga yang menjadi pasangan tetapi akhirnya berpisah kerana sudah tidak ada lagi perasaan ‘cinta’.  Kadang-kadang kita bercinta dengan orang lain bertunang pula dengan orang lain dan berkahwin pula dengan orang lain. Nah, itulah sebenarnya rahsia yang disimpan Allah untuk kita. Jika kita semai hubungan kita dengan perkara yang kotor maka dapatlah hasil yang kotor. Anda jangan samakan analogi seperti menggunakan baja tahi ayam untuk kesuburan tanaman. Itu tanaman, tetapi kita sebagai manusia haruslah diisi dengan ilmu keagamaan.

Saya ambil anologi membina rumah. Pasangan yang sudah berkahwin mesti mengimpikan rumah yang cantik, selesa dan indah. Bagaimana hendak mencantikkan rumah itu? Perlu ada penjagaan, cat, perabot, hiasan, kekemasan dan sebagainya untuk diduduki. Suasana rumah yang aman pasti akan mendatangkan ketenangan. Bagi suami pula, cuba anda sepahkan barang yang ada di rumah sudah tentu anda akan diberi ceramah percuma dari isteri kesayangan anda. Oleh itu hendakkan rumah yang cantik perlu kemas dan bersih. Begitu juga dengan kita jika hendakkan isteri yang baik dan solehah kita perlu ada persiapan diri yang baik yakni menjadi soleh! Persiapan!

Nasihat saya buat pasangan yang sudah mendirikan rumah tangga, tunjukkanlah kebahagiaan dalam rumah tangga bukan menunjuk-nunjuk! Biasanya di awal perkahwinan memang hubungan itu akrab dan erat mengalahkan belangkas. Segala aktiviti bersama suami dan isteri hendak diceritakan di fb. Mujurlah gambar aktiviti ‘malam’ bersama pasangan anda tidak di postkan juga. Maaf saya agak kasar tetapi itulah realiti. Kesian pada yang belum mampu mendirikan rumah tangga hanya dapat menelan air liur gambar ‘sweet’ anda dengan pasangan anda. Adalah lebih baik anda berkongsi bagaimana cara menjaga hati suami atau isteri ataupun memberi nasihat yang berguna bagaimana untuk menjadi suami dan isteri mithali. Sudah tentu dapat pahala!

Bagi pasangan yang sudah tergedik-gedik atau terdesak sangat mencari calon. Saya nasihatkan bersabarlah. Tidak perlu lagi kita mengejar bidadari syurga selagi kita tidak mampu menjaga syurga di bawah tapak kaki bonda kita. Saat mereka melepaskan kita bukan senang tetapi itulah pengorbanan. Persiapkanlah diri dengan ilmu. Lucu juga melihat post-post di fb seperti “ menunggu bakal imamku”, “kaulah makmumku”, “kaulah adamku”, “kau lah hawaku”, “namamu di dalam doa dan sujudku”, “wajahmu dalam istikarahku”. Saya masih teringat perbualan saya dengan seorang sahabat saya:

“aku menyampah betullah dengan post perempuan tu”

“Kenapa?”

“Eleh, budget Muslimah.”

“Amboi, kau menghukum dia tu. Takpelah dia nak jadi Muslimah ada salahnya.”

“Jadi Muslimah tak salah tapi post dia jiwang-jiwang macam orang terdesak nak kawen je.”

“Marah betul kau? Bukan kau pun post jiwang-jiwang jugak ke?”

“Err…Aku tak marah cuma ayat dia tue..menunggu bakal imamku lah,ku pilih kau menjadi   imamku la, relaku sebagai makmumkulah..erm..kalau dia nak sangat imam pergi je dekat masjid atau surau pi mintak tok imam tu jadi imam dia confirm diterima.”

“Hahaha..kau nie, tok imam tu mesti nak tapi isteri dia???”

“Itu aku tak pasti. Aku harap perempuan macamni fahamkan betul-betul  konsep baitul muslim tu dan persiapkan diri untuk menjadi solehah. Tak perlu minta lelaki yang hafal  Quran 30 juzuk tetapi kalau dapat syukur! Cukuplah dapatkan lelaki yang dapat membaca SURAH AL-FATIHAH dengan betul. Tak betul Fatihah tak sah SOLAT! Macam mana nak jadi imam buat dia nanti kalau solat tak sah??”

“Amboi….Fatihah kau macam mana?”

“Aku???Heeeee”

Begitulah serba sedikit coretan saya dan sahabat saya. Takkan lari jodoh itu dikejar. Bila tepat masa, siapa ketika dan di mana ia pasti tiba. Percayalah. Allah yang maha mengetahui apa yang terbaik buat hambanya. Oleh itu mengapa perlu gusar dan risau. Bagi yang sudah mencari calon tetapi masih tidak temui. Bersabar dan berdoalah pasti ada perkara yang masih Allah tangguhkan untuk kita dan perlu bersama-sama bermuhasabah diri. Apa silap kita. Bagaimana hubungan kita dengan Allah. Bagaimana tanggungjawab kita kepada ibu bapa kita. Percayalah bahawa Allah itu maha mengetahui apa yang berlaku.

Jika ter ‘jatuh’ hati pada si dia pandai-pandailah kawal hati, bukan kawal diri. Diri boleh kita kawal tetapi hati sukar dikawal. Sebab itu pergerakan fizikal tidak sama dengan gerak hati kita. Ikut gerak hati bukan turuti kehendak diri! Gerak hati itu memandu kita kerana hati itu raja dalam keadaan diri. Sebab itu, hukama berpesan jika ingin menilai kebaikan orang janganlah menilai dengan menggunakan mata yang ada di muka tetapi gunalah mata yang ada pada jiwa yakni mata hati. Jangan silap mentafsir. Jangan tertipu dengan wajah yang indah kerana akhlak itu tujuan utama. Akhlak baik pasti sedang untuk kita mendidik pasangan kita bahkan akan wujud persefahaman apabila berlaku perbezaan. Mudah-mudahan bicara kali ini dapat menjadi peringatan buat saya terutamanya dan diri sahabat-sahabat sekalian. Salam Dakwah.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...