Labels

Pages

Followers

Thursday, December 29, 2011

BEST KE OMBAK RINDU ????? CER CITER CER CITER…


Salam semua..haha..hari nie a.mat nak Tanya skit kat korang smua dah tengok ke filem ombak rindu???? Dengar kabo sampai rm11 juta…banyak tue..xperla..yang mana blum tengok2 la…tapi hati-hati skit ada adegan yang kurang menyenangkan kita..kalau filem melayu jer mesti ke kena ada adegan tu???ish….yerla kalu xda susah plak nak laris…apa2pun tepuk dada Tanya iman yer…a.mat xnak membebel panjang..a.mat pun tertengok filem tue..kalau ada pengajaran yang baik kite ambik..kalau xda let it go..kita doa jerla moga yang mana berlakon yang terpaksa BERTUDUNG tue..dapat hidayah untuk terus bertudung..kan cantik kalau bertudung…bertudung ni biarlah bukan kerana arahan pengarah tetapi ia perintah ALLAH..pada kaum adam pula jagalah kaum hawa baik2 yer..lindungi mereka..sayangi mereka..mereka umpama besi yang bengkok..kalau kita betulkan secara keras dan paksa maka akan patahlah mereka..gunalah hemah dan daya kita untuk membimbing mereka..kerna suatu hari nanti mereka akan menjadi isteri dan ibu pada zuriat kita..heeeeeeeee….SELAMAT MENONTON.. FILEM NIE..hihihi..



Wednesday, December 28, 2011

KERNA PATAHNYA SAYAP ALAM



Salam bertemu kepada semua pembaca secangkir bicara..sedang sibuk membuat persediaan untuk peperiksaan ..sya diberikan kesempatan untuk menghadiri suatu majlis bertempat di sebuah universitas..majlis berkenaan dengan puisi yang di hadiri oleh ramai pemuisi luar. Datangnya dari Malaysia, Singapura, Thailand, Brunei dan Indonesia.. sedang asyik jiwa dibuai dengan kesyahduan kata dari mereka. Hati mula dijentik dengan sebuah lagu puisi yang di sampaikan oleh  Saudari Rabiatul Adawiyah dan Saudara Fauzan. Walau tidak diberikan kesempatan untuk mengenali mereka tapi saya diberikan rezeki untuk mendengar gesekan suara merdu hadiah dari Sang Pengatur Cakrawala.Di post ini saya titipkan lagu puisi yang disampaikan oleh mereka dan hayatilah sedalam-dalamnya.. setiap inci lirik dan melodinya..moga hati kita terpanggil untuk mencintai alam ini. CREDIT kepada mereka….SYABAS..sis and bro 
=).

Seusai mendengar puisi..jari dan pena terus melancar laju..menabur bakti pada kertas yang tak berbaju..maka terhasillah sebuah puisi tentang ala mini… maaf andai tidak segemersik melodi mereka.
Cakrawala mula menangis sendiri
Gerhana hiba melakar muram
Mentari pudar di telan alam
Memecah sepi keindahan malam
Riangnya dulu ada sentosa
Melakar jiwa menjernihkan mata
Tapi kini luka mula menari lara
Hijau yang dulu mekar kini pudar menukar longlai
Damai yang membuai seketika lenyap di bawa tangisan hujan
Hela alam tak mampu lagi bernyawa
Suara unggas kian menyepi sangsi
Lambaian belukar lenyap seakan mati
Semuanya angkara nafsu insan yang menggila
Haloba dunia menguasai minda
Dan angkara sekeping kertas yang dirasa berharga
Rintihan sang pagi tidak dipeduli
Tangisan sang malam tidak punya erti
Bulan hanya mampu memerhati sendiri
Kerdipan air mata yang tak mampu lagi melakar senyum pagi
Hilanglah sudah permata cinta
Alam mula berlari  mencari kuburan misteri
Kerna tak ada siapa yang punya hati lagi
Membiarkan ia bungkam terbuang hina oleh rakus manusia

Monday, December 26, 2011

KITA SERUPA ^_^

KITA SERUPA

Terkadang kita rasa keseorangan…terkadang kita rasa sepi..sunyi dan hiba..tapi semua itu ibarat tangga buat kita untuk kita kenal siapa kita…lumrah dunia..bila gembira ada kawan untuk didamba tapi… bila hiba ada kawan yang menjauh menusuk kalbu jiwa…itulah dia insan yang bernama manusia. Seringkali kita punya angan yang tinggi..mahukan teman yang ramai..mahukan mereka sentiasa berada di sisi kita…kerapkali..kita perlukan bantuan mereka untuk kita berdiri..untuk kita berlari…untuk kita meluah apa yang terbungkam dalam diri..TEMAN itu besar kuasanya..hebat kata-katanya..tegap pendiriannya..tapi teman itu juga boleh menjadi racun yang mengalir laju..api yang memancar padu dan ombak yang menderu lalu..itulah dia teman kita…

Mencari teman yang benar-benar memahami kita cukap susah..tapi mengetahui teman yang  suka mencari kesalahan kita cukup mudah..nah..itulah dia kuasa teman…walau bagaimanapun mereka kita perlu mereka..kita tertawa kerana mereka kita berduka kerana mereka..hidup tanpa teman umpama ranting kayu yang hanyut dibawa arus  sungai keruh…asalnya terpaut di pokok kukuh…kini rapuh mengikut air yang keruh..carilah teman..jangan bersendiri…kita kuat bila berteman..kita yakin bila berteman..namun AWAS…biarlah teman yang kita cari itu yang akan mengingatkan kita ke jalan yang benar..ke jalan yang di suruh oleh Tuhan sang pencipta langit..bukan jalan yang sesat dan membawa murka ilahi..mencemar peribadi diri..menconteng air muka ibu bapa yang kita cintai…

TEMAN..diri ini berpesan bukan kerna emosi dan mahu di sanjung tinggi..tapi kerna ayat lalu yang dicoretkan oleh NABI..sampaikanlah walau satu ayat…TEMAN..ukhwah itu indah..tarbiah itu lumrah..Dakwah itu amanah…moga dengan titipan kerdil ini jadi melodi kecil untuk kita dendangkan dalam hidup berteman..rungkaian kata-kata kita bersama teman senantiasa menjadi ingatan..gelak tawa kita senantiasa menyegari uhkwah di taman persahabatan…andainya kita sudah punya TEMAN dalam persahabatan..jagalah ia..bimbinglah ia…kerna kadang teman kita juga lalai..kerna kadang teman kita juga alpa…kita merupakan penggera kepada mereka bukan merupakan pengikut setia pada mereka seandainya mereka membuat murka  pada SANG MAHA PENCIPTA…

TEMAN..ku gesekkan biola ukhwah ini bukan hanya ingin dititip untuk kita..tapi untuk semua..semua insan yang bergelar manusia..andai bahasanya tinggi tak terjangkau..kau permudahkanlah ia dengan bahasamu..walau tidak sama tapi biarlah isinya..ada..TEMAN..hidup kita tidak lama..tapi biarlah ukhwah kita kekal hingga di sana..andai tidak bertemu di dunia yang fana ini lagi..biarlah kita berjumpa di syurga Firdausi yang abadi..biar mereka kata kita hanya punya angan..tapi usaha kita akan membantu dalam pertemuan di sana..IBADAH kita perlu terus..biar sikit tapi telus…AKIDAH kita perlu di jaga..maruah kita umpama permata..peliharalah..jagalah serapi-rapinya..TEMAN..di luar sana ada yang akan menghantar kita ke NERAKA…tapi gunalah akal yang ada untuk kita menolak..untuk kita menepis untuk kita menjauhi dari sedikit percikan api yang paling berbisa itu..moga kita menjadi seorang hamba yang tahu arah tuju..kenal erti TUHAN YANG SATU.. dan mampu menempuh jalan dunia yang pasti berliku…SEKIAN.IKHLAS DARIKU =)


Saturday, December 24, 2011

TERDAMPAR DALAM SESAT


Di hadapan dada langit pekat
Aku terdampar dalam sesat
Mencari meraba dalam nafsu jahat
Tergelincir dalam dengusan penat

Segenggam kalbu dihamparan bisu
Dalam tusukan bisa dipalu
Menjalar dalam lambaian lesu
Aku terdiam hati terbuku malu

Puas sudah jiwa difitnah
Lelah sudah lidah dipanah
Bungkam sudah hati diterjah
Segala duka dan susah kian bernanah
Jerih dan payah makin membongkah
Namun perlu aku titipkan dengan catitan indah

Wahai tuhan pencipta dunia
Bimbinglah jiwa yang semakin kaku
Jangan sekali kau tinggalkan aku
Ya Tuhan banyak sudah nikmatmu aku persia
Malah masih tidak puas dengan apa yang dikurnia
Pintaku Tuhan agar segala nikmat ini dapat ku jaga
Dapat ku pelihara…
Agar tidak kau hantar aku ke NERAKA…

Tuesday, October 25, 2011

Puisi buat kita

Puisi buat kita

Sedetik waktu berlalu mengusung dinding rindu
Dalam suara paluan masa berdetak ia bak api yang menyala
Antara kita punya jiwa yang satu
Antara kita punya impian yang tulus

Laluan berliku kita harungi
Darah airmata sudah kita rasai
Menghitung segala lamunan mimpi yang tak pasti
Termenung dalam lingkaran api sepi
Mengusap dada-dada langit yang tinggi

Puisi buat kita
Dalam hati penuh tanda Tanya
Ke mana semua ini akan berakhir
Ke mana hati ini akan terpaut
Tapi kita sudah punya jawapan
Hati ini kan bersatu dalam rimbunan mekar kasturi

Selingkuh denyutan nadi berpaut
Sedalam dasar cinta diselami
Percaya pada pengakhiran yang bahagia
Doa dalam pengharapan kekal dibibir mekar
Agar semua jalanan berduri ini mampu di telusuri……

Sunday, September 18, 2011

KEJOR YOP KEJOR..

KEJOR YOP KEJOR..
      Salam sejahtera buat semua…hari nie abg mat nak story skit pasal bola..hehe..lain tajuk entry kali ni..no hal la bro..okeyy…sekarang nie epl pun tangah hangat…PIALA MALAYSIA LAGI…BERTAMBAH HOT..abg mat pun dah rasa kehangatannye..hehe..moga pasukan pilihan a.mat kali nie dapat menempa kejayaan yang gemilang..pasukan ni memang banyak dah dugaan yang mereka lalui..tapi berkat kesabaran…adala peningkatannya..hehe..marilah sama2 kita doakan moga pasukan pilihan kita nie…dapat menggapai PIALA MALAYSIA 2011..AMEEN..tapi ingat syeikh..bola..bola gak…ibadah kita kat maha kuasa jangan lupe yer…

      Ok a.mat xnak berleter panjanng..mesti u allz..dah tau kan pasukan pilihan a.mat dari negeri manakan???tentulah PERAK DARUL RIDZUAN..SANG SELADANG…peminat fanatic ni..OMG…hehe..sejak kebelakangan nie Perak mula menunjukkan peningkatan yang positif walaupun 5org pemain dia dah kena gantung 7perlawanan…ni FAM..punya hal..apeee..pun xbleh…xpelah let’s it go..yg penting kehadiran pemain pinjaman tu dapat bantu skuad Perak..apapun teruskan perjuangan korang..jangan gugur di pertengahan jalan..peminat anda ada di mana-mana..KEJOR YOP KEJOR..hehe..nie ada beberapa sedutan video..piala Malaysia yang korang bleh tengok..harap2 player main bagus lagi..chaiyok2

 Nie lagu pasukan bola sepak Perak..

Nie plak beberapa game piala malysia. 
Perak 2-1 Johor
Perak 2-1 Kedah
Perak 2-1 Sabah
ha tu dia...moga-moga PERAK terus kuat dan cekal dalam mengharungi piala malaysia 2011 ini...SYABAS DI UCAPKAN..
Nie gambor a.mat mase g stadium Ipoh,Perak..=) -------->

Friday, September 16, 2011

SANTAI DALAM AMAL…


Salam buat semua..untuk en3 kali ni secangkir bicara ingin menghadiahkan anda beberapa lagu yang secangkir bicara rasa begitu sedap syahdu..merdu dan penuh maksud yang terbuku..dengarlah buat penghayatan kita semua..moga kita tergolong dalam kalangan insan yang senantiasa mendapat hidayah dan senantiasa sedar akan kekhilafan kita di dunia ini..

Moga-moga dengan mendengar lagu-lagu indah ini dapat memberi keinsafan buat kita..masih belum terlambat untuk berubah..ayuh sekalian sahabat..satukan tekad..kuatkan semangat agar kita mampu menjadi muslim yang soleh dan solehah…

BUKAN NIATKU-DEVOOTES..
PATAH HATI-SAUJANA
EKSPLORASI- FAR EAST/IN-TEAM
PERLUKAH- FOR HEART
HAMBAMU-MAWI FT AKIL HAYY
Moga-moga dengan alunan lagu-lagu ini mampu memberi ketenangan buat kita...hayatilah setiap bait-bait kata dalam lagu-lagu ini...berhiburlah..asalkan kena pada syariat dan tidak melanggar batasan moral kemanusiaan dan susila AGAMA ISLAM..selamat mendengar...hehe..salam...

KELEMAHANKU KEKUATANKU..


Salam Jumaat buat semua..terkadang kita berbangga dengan apa yang ada dengan apa yang ada dengan kita baik kesempurnaan diri yang kita ada dan kelebihan diri yang mampu buat insan lain teruja dengan diri kita..namun kita harus ingat bahawasanya semua ini adalah pinjaman dari SANG MAHA ESA..semua hanyalah pinjaman untuk kita di dunia yang penuh fana ini..bersyukurlah dengan apa yang kita miliki kerna Allah sudah punya perancangan yang baik buat kita…TERKADANG KITA JUGA SELALU MENGELUH DENGAN KEKURANGAN DIRI YANG ADA….semuanya seakan serba tak kena lebih salah..kurang salah..walhal pencipta kita sudah ada tugasan yang panjang buat kita di dunia ini..

Sahabat sekalian..mengalir air mata secangkir bicara tatkala melihat sedikit sedutan klip video yang diambil di laman sesawang youtube..melihat insan..insan yang kurang upaya yang tenada usaha dan kerjaya nya melebihi kita insan yang punya lebih upaya..moga dengan ada titipan klip video ini mampu menginsafkan kita semua..hayatilah….

orang buta mampu menghafal AL-QURAN DENGAN BAIK...
lelaki caCAT yang XPERNAH MENYERAH KALAH.

Thursday, September 15, 2011

BICARA KATA DARI BONDA…=)

BICARA KATA DARI BONDA….


Salam..sudah lama rasanya blog ini sepi tanpa khabar berita..sudah lama hati ini tidak berbicara dengan tinta..sudah lama tangan ini tidak menaip kata-kata..kini telah kembali..ntah kenapa SECANGKIR BICARA..semakin sepi..adakah tanda sudah TERHENTI..tidak..SECANGKIR BICARA akan kembali..hehe..

Masih belum terlambat..untuk saya berbicara tentang hari kebangkitan kita AIDILFITRI..dalam suasana meriah kita menyambut hari lebaran jangan kita lupa..pada kedua jasa ayah dan bonda..masih segar dalam ingatan..semasa hari raya ayah dan bonda sibuk menguruskan kelengkapan kita dahulu anaknya yang tercinta sehinggakan lupa pada keperluan mereka sendiri..begitulah mulianya jasa seorang ayah dan bonda…

Di pagi raya kita memohon ampun dan maaf..kita memohon restu pada mereka..tangis dalam pelukan mereka dan bersyukur kerna raya kita kali ini masih lagi ada mereka..tapi bagaimana tahun hadapan?????bagaimana tahun akan datang???sempatkah lagi kita mengucup dahi dan pipi mereka???sempatkah lagi kita memohon maaf dari mereka??buat sahabat2 peringatan ini untuk diri yang hina ini dan juga untuk anda..

Waktu kita belajar bonda pernah berkata…nanti bila dah berjaya jangan lupa keluarga ye..bantulah mak ayah..bantulah adik-adik…mak xkisah walau kau berhata banyak tapi kau lupa keluarga…nak biarlah kita seimbang kedua-duanya…jadilah anak yang soleh..kau punya banyak tanggungjawab…langsaikan dulu hutang-hutangmu yang bersisa..nak…jangan sesekali kau lupa keluarga bila kau berkerjaya..jangan sesekali kau lupa ayah dan bonda bila kau punya Cinta untuk di damba….

Demikianlah coretan kata dari bonda..moga kita jadi anak yang soleh dan solehah..ranjau perjuangan kita sebagai manusia masih panjang dan berliku. Mudah-mudahan kita mampu mengharungi segala percaturan hidup yang telah dirancang oleh YANG MAHA KUASA…akhir kalam buat renungan..terjemahan dalam surah AL-‘ISRAA AYAT 23 :

Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia..

Sunday, August 7, 2011

Sedegup nafas berlalu..

Sedegup nafas berlalu.. 

Hatinya hiba tersimpan rapi di sebalik singgah sana
Jiwanya punah kerana sebuah angkara
Dalam setia badai percaya menduga
Adakah akan bertemu titik noktahnya

Tidak..dan tidak..selagi kasih masih berpadu
Selagi jiwa yakin ia kekal di kalbu
Akan dipertahan  sehingga akhir waktu
Biarlah hatinya letih dengan janji itu
Tapi aku yakin akan erti CINTA NAN SATU..

Walau diri ini dibuang jauh sejauh samudera sana
Hati ini takkan ada sedikit benci takkan ada sedikit terseksa
Andai itu akan membuatnya kembali percaya
Hati merela bukan dalam kondisi terpaksa
Tapi tanda yang hati tidak akan pernah berputus asa…

Tuesday, July 19, 2011

BINGKISAN RINDU DARI HATI UNTUK HATI..

BINGKISAN RINDU DARI HATI UNTUK HATI..


Kau pernah merasa gembira dalam paluan gempita
Kau pernah rasa bahagia dalam nada yang bercorak irama
Di damba ia sepenuh raga..di papah ia sejunjung cahaya angkasa
Dalam helaian noktah kau tetap ceria..

HATI..
Kau Juga pernah merasa untuk berduka
Kau juga selalu menghirup udara yang menggila
Terpesona dengan longgokan hiba
Kau tetap berdiri tanpa melangkah kata…

DUHAI HATI..
Terkadang kau terhenti untuk berbicara
Terkadang kau terbungkam dalam gelora
Menggamit permaidani dunia
Mencurah segala apa yang terpendam dalam laba…

HATI..
Dalam tangisan nafas berlagu
Dalam bingkisan ia bergerak shahdu
Menongkah seruling pilu
Menguasai segumpal darah yang telah bersatu…

HATI..
Kesedihan ini satu kekuatan
Kedukaan ini satu kebangkitan
Lenyapkan semua kesempitan
Hadirkan kembali senyuman kebahagian
Agar kau tidak terbelenggu dalam kegelapan…




Monday, July 18, 2011

KU LEPASKAN KAU PERGI :)


Tepat tarikh dan waktu..mungkin ia sudah tercatat begitu…saat hati perlukan seorang untuk didamba..saat itu hati diduga dengan gempita duka alunan rasa yang tak terhingga..memori indah kini punah..sang hati mula menyendiri merasa takdir telah menang dan hati perlu mengalah..langkah dibuka seiring nada sayu..mata berpinar seakan menangisi pemergian insan yang menggamit kenangan lalu..hati terdiam saat masih terkenang akan si dia..helai tawa tangis duka kini akan tersimpan rapi bersama cerita yang akan senantiasa diingati…hati terpana tika mula bertemu dengan si dia..tika mula berjanji taat setia….tika senyuman mula terukir ceria…

Aku : awak…perjalanan kita nie masih panjang…awak kena kuat dan faham saya ae..saya bukan manusia sempurna..tapi saya akan cuba untuk menjadi seperti yang awak mahu

Dia : baiklah awak..saya terlampau bersyukur kerana dipertemukan dengan awak..mungkin awaklah insan yang sentiasa ada dalam setiap doa saya..saya sayangkan hubungan nie..awak tahu..kenangan saya paling  indah adalah saya  kenal awak..awak banyak mengajar saya erti sabar…erti persahabatan..erti sayang..erm.. (terdiam sang wanita seakan terputus kata)

Aku : saya pun sayang hubungan nie…awak tahu..saya takkan sesekali curang dengan awak dan akan sentiasa menemani  awak walau susah walau senang…walau awak  lelah..saya tetap ada untuk mengisi hari-hari abadi kita..saya akan bahagiakan awak selagi daya saya ..selagi upaya saya…

Dia : terima kasih awak…terima kasih banyak2…erm..awak..mcmna erk kalu hubungan kita nie terputus di tengah jalan?

Aku : eh…kenapa awak cakap macamtu? Kenapa awak tiba-tiba jer ungkap perkataan tue? Awak dah tak sayang saya? Awak dah nak tinggalkan saya? Kenapa awak….kenapa awak masih ragu-ragu dengan saya???

Dia : bukan..awak..saya sekadar bertanya…saya tak minta pun semua itu..sikit pun tak..tapi saya takut..saya takut saya tak mampu untuk bersama awak lagi…awak saya tak nak hubungan kita berakhir…

Aku : saya tahu awak masih teringat cinta awak dulu….tapi berilah saya ruang untuk membuktikan yang saya akan jadi yang terbaik dari dia….(nada sendu dari hati kian membungkam kian menguasai sekeping rasa pilu dan sendu)

Kata-kata yang selalu bermain itu telah menjadi kenyataan kini..apalah silapku..apakah ini sudah ditakdir begitu..cinta palsu yang cuba dipertahankan hanyalah nada pilu di kalbu hanyalah sembilu yang menikam padu…aku pasrah…kini aku bersendiri..bermuhasabah diri…menelusuri ruang waktu yang semakin suram dan sunyi……

p/s: aku dan dia hanyalah rekaan semata2..pen gubat bagi sahabat pembaca..kerna bingkaibiru tlah lama menyepikan diri..hehe

Wednesday, June 29, 2011

SETEGUH KASIH BAGINDA...:)

Salam persahabatan buat semua..Alhamdulillah buat sekalian kalinya kita menyambut  PERISTIWA Israk dan Mikraj pada hari ini bertarikh  29/06/2011 bersamaan 27 Rejab 1432H...seusai permergian Baginda Rasullah..dengan penuh mulia..dan kita umatnya merasa begitu duka..dan begitu gembira kita adalah dari kalangan UMATNYA YANG TERCINTA….saat baginda menghembuskan nafas suci baginda untuk menemui sang maha Khalid…terluah kata-kata ingat akan umatnya…lafaz mulia UMMATI..UMMATI..UMMATI…itulah dia Rasul yang kita cinta…MUHAMMAD B.ABDULLAH..rasulullah S.A.W..peristiwa ini telah terakam dalam Al-Quran..peristiwa yang seakan tidak di percaya oleh musuh-musuh ISLAM..tapi hakikatnya itulah kuasa Allah yang tiada tolok bandingya..

Firman Allah Taala bermaksud:
Maha Suci Allah yang telah menperjalankan hambaNya (Muhammad) pada suatu malam dari Masjid al-Haram (di Mekah) ke Masjid al-Aqsa (di Palestin) yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. (Surah al-Israa: ayat 1)

Firman Allah Taala bermaksud:
Dan sesungguhnya (Muhammad) telah melihat (Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) pada waktu yang lain. (iaitu) Sidrat al-Muntaha. Di dekatnya terletak syurga tempat tinggal (Jannat al-Makwa). (Muhammad melihat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) ketika Sidrat al-Muntaha itu diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. Penglihatannya (Muhammad) tidak berpaling daripada yang disaksikannya itu dan tidak (pula) melampauinya. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) TuhanNya yang paling besar. (Surah an-Najm: ayat 13-18)

SELAMAT MENYAMBUT ISRAK DAN MIKRAJ..MOGA KITA MENJADI UMAT BAGINDA..YANG SENANTIASA BERSYUKUR DENGAN NIKMAT YANG DIBERIKAN TUHAN…DAN MENDAPAT SYAFAAT BAGINDA DI AKHIRAT KELAK..

Saturday, June 18, 2011

JIKA KERNA CINTA MARUAH SANGGUP DILUPA..


 Assalamualaikum w.b.t..salam pertemuan buat sahabat seperjuangan semua..Alhamdulillah di pagi yang indah ini masih diberikan nafas oleh sang Maha Khalid untuk terus berada di muka bumiNYA ini..syukur..sahabat untuk titipan kali ini..hanyalah sekadar berkongsi rasa..meluah apa yang terbuku di jiwa dan menzahirkan dengan sedikit kata-kata..moga ini menjadi peringatan buat kita semua..Perjalanan kita dalam meniti hari begitu panjang dan lelah..tapi perlu kita ingat kemanisan senantiasa menunggu kita kerna itu janji Allah yang pasti..

 Sahabat begitu juga satu perasaan yang dikurniakan Allah kepada kita..perasaan yang dikurniakan untuk kita zahirkan kepada sesiapa yang kita kehendaki..tapi biarlah betul caranya dan menepati gayanya agar ia tidak terpesong ke lembah yang sia-sia..apakah perasaan itu??? Itulah dia perasaan rasa ingin dicintai dan mencintai..CINTA begitu besar takrifannya..dan begitu hebat dugaannya..Cinta yang sebenar adalah cinta kepada ALLAH, RASUL DAN KELUARGA…ya memang benar..tapi jangan kita lupa perasaan cinta pada berlainan jantina juga turut dikurniakan Allah..kita tidak menolak perasaan itu sewenang-wenangnya..kita bukan malaikat kita nabi..untuk menghalang semua itu…namun,perlu kita ingat apabila kita mula ada perasaan cinta pada seseorang biarlah kerna kita ikhlas untuk menjadikan dia suri dalam hati kita bukan untuk kita menyebarkan duri dalam hatinya…janganlah sesekali mempertuankan nafsu untuk benteng cinta kita kepadanya..wajah yang cantik bukan tiket untuk kita merasa kebahagiaan hingga ke akhir hayat kerna satu masa nanti wajah itu akan berubah dikit demi dikit..sahabat diri ini juga penuh debu dosa dan noda..namun terdetik untuk mengajak sahabat untuk sama2 berfikir apa sebenarnya cinta.. 

   Kita merasa alam remaja alam yang begitu panjang ranjaunya..kadang-kadang kita selalu mendengar kawan-kawan kita berbicara soal cinta..mereka bahagia dengan pasangan mereka..selalu keluar bersama..bergembira dalam ikatan yang longgar dan tiada langsung tali untuk mengawal..dan ada yang sampai terlanjur jauh..maruah yang dulunya dipertahankan mudah dikorbankan kepada insan yang bernama LELAKI..sering kaum hawa dipersalahkan…namun..kita perlu ingat sebagai kawan apa tindakan kita? Apa nasihat kita? Apa teguran kita? Apa peranan kita kepada mereka? Yang kita tahu hanya mengeluh panjang..menyalahkan semua..tanpa mengambil kira perasaan  mereka..Air mata kita yang luluh hanyalah palsu seandainya kita tidak cuba membimbing mereka..Ya ALLAH..moga kita terhindar dari perasaan ini…

  Sahabat..kita punya banyak cara untuk membimbing mereka..tidak perlu menengking…meninggi suara dan terus menerus menyalahkan mereka..gunakan kebijakan akal selayaknya untuk mengajar mereka..agar sesuatu yang tidak elok berlaku…biarlah kita lakukan tindakan awal…sahabat hati ini terlalu sedih kerna kita tlah membiarkan sahabat kita terlanjur jauh dalam cinta yang terlarang..Cuma berdoa pada yang kuasa untuk diberi kekautan agar sama2 dapat melakukan perubahan..sayangilah sahabat kita seperti keluarga kita..bimbinglah mereka..masihatilah mereka denga cara yang mulia..kita tidak akan jangka mungkin dengan sedikit kata-kata makna dan doa dari kita akan menyelamatkan SATU MARUAH YANG BERHARGA DALAM DIRI KAUM HAWA……akhir kata sahabat..marilah sama-sama kita berdoa agar perjalanan kita di bumi tuhan ini selamat hendaknya di jauhkan dari sebarang maksiat dan perkara mungkar..AMEEN..:) titipan ikhlas dari insan.. hina..wslm..

 ~seseorang yang berhasil mendapat cinta dengan mudah..akan sukar memperolehi cinta sejati~

Saturday, June 11, 2011

TIADA LAGI DIA DI HATIKU…


Gesekan waktu terus beralun merdu
Lentera harapan yang dulu di kalbu
Kini terpasung dalam cengkaman yang membuku
Aku keliru aku dihiris sendu
Segala janji-janji dulu rupanya palsu
Dalam bicara rindu rupanya ada racun yang dipalu

Mengapa perjalanan ini dianggap mainan
Sedang hati mula mengharap kebahagiaan
Kepercayaan..kesetiaan dan keyakinan rupanya hanya igauan
Bongkah kasih bertukar cecair di lautan
Semuanya takdir yang telah ditentukan

Tiada lagi dia di hatiku…..
Cukup sampai aku berdendang waktu
Kerna hati tlah yang tercalar tidakkan mampu untuk di satu
Pergilah..pergi kau mencipta lagu
Jauhla..jauhla kau di hatiku
Moga tiada lagi memori dulu
Biar ku simpan rasa di kalbu
Biar luka yang terhiris menyelinap ke ronggaku..

Pangkor island beach resort-husairi hanafi-2.30a.m

Sunday, June 5, 2011

Ku Harap Kau Mengerti..


Buat dirimu…
Perjalanan ini masih panjang
Rintangan ini masih kuat terhalang
Cabaran duka kan mendatang
Tapi kekuatan dan daya yang perlu kita tatang
Keteguhan dan kepercayaan yang perlu kita sandang

Buat dirimu…
Aku menyepi bukan bermakna pergi
Cuma perlu detik untuk menghitung diri
Menitip hari-hari abadi
Mungkin ini  jalan yang telah DIA janji

Buat dirimu…
Teruskanlah berdoa
Teruskanlah setia
Moga nanti kita kan bertemu di sana
Moga jaminan syurga milik kita

Buat dirimu…
Perjalanan kita ini bukan kerna nafsu yang lesu
Tapi kerna hati yang tlah bersatu
Dalam melayari badai yang kan kita temu
Moga ada jalan untuk kita mencoret waktu

Buat dirimu…
Kita punya keluarga dan taklifan yang menggunung
Moga ini menjadi keutamaan yangkan kita sanjung
Bersabarlah walau diri tidak mampu menanggung
Kerna DIA lebih tahu DIA sang maha agung..


Tuesday, May 31, 2011

BUKAN TIDAK TEGA…TAPI TERLALU CINTA..


            Assalamualaikum w.b.t..salam pertemuan buat sahabat blogger semua..blog ini semakin sunyi dari cerita-cerita kita..mengapa ya..InsYAALLAH.. selepas sekian lama bingkaibiru menyepi..akan nanti datang story untuk anda semua..hehe..maaf saya terlalu sibuk dengan amanah yang berat yang terpaksa diutamakan..moga amanah ini dapat sy jalankan  dengan baik dan selamat hendaknya.

Lama menyepi..terdetik untuk berbicara soal cinta lagi.hee…bagaiman ya rasa bercinta dengan manusia? Bagaimana ya rasa nikmat dalam melayari bahtera percintaan itu?? Bermula semuanya indah..indah dan terus indah..tapi..sampai bila???adakah kasih yang kita cipta yang belum ke arah alam rumahtangga ini akan pasti membawa kita ke syurga?? Jawapan itu ada pada anda..tidak mengapa jika ia dapat membawa kita hingga ke alam bahagia tapi bagaimana jika ia terhenti di tengah jalan dan tak mampu untuk diteruskan lagi? Kecewa cinta dalam alam remaja begitu mencabar..sampai kita sanggup merela segala bagi mengubat duka..mencuba apa jua cara demu untuk melupakan si dia…percayalah..andain ya dia benar-benar milik kita pasti sudah tercatat di Luh Mahfuz sana..biarlah kita menunggu dahulu walau lama..biarlah kita lepaskan dia dulu..tapi seandainya dia sudah punya pilihan lain janganlah sekali kita berduka dan terluka..yakinlah pada pencipta kita..DIA menghilangkan yang baik dan akan menggantika yang lebih baik untuk kita

Kita berduka dalam soal cinta ini tidak sehebat cinta kita kepada Allah..walau kita bertimbun dosa..tapi Allah sentiasa maha pengampun..kembalilah kepada si dia..mungkin perkenalan itu ujian dari Allah untuk hambanya..adakah kita mampu menjaga iman dan taqwa dalam diri kita..sedarlah …kadang2 airmata terlalu banyak kita tumpahkan buat insane yang telah pergi meninggalkan kita..tapi adakah ia sebanyak airmata keinsafan yang kita titiskan di malam hari dalam munajat kita kepada Sang Ilahi?? Syukurlah atas tamatnya pertemuan itu..mungkin kau akan terhindar dari bisikan nafsu yang syahdu dan hasutan syaitan yang melalaikan..moga titipan ini dapat dimanfaatkan oleh kita semua…AMEEN..salam permisi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...