Labels

Pages

Followers

Thursday, March 14, 2013

Yue Liang Dai Baio Wo De Xi



Yue Liang Dai Baio Wo De Xin

Dia-lah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkan-Nya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya) kepada orang-orang yang mengetahui. (Surah Yunus 10: Ayat ke 5)

Allahu Akbar, Allahu Akbar.. DIA lah Allah yang menciptakan sekalian alam ini. Segala puji bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi, siang dan malam, bulan dan mentari. Bulan itu cahaya berseri indahnya memancar di sanubari, walau ada yang berkata dari dekat ia penuh dengan kelodak. Tapi hakikat ia datang dari Allah S.W.T, terlalu banyak kaitan kata tentang bulan.. “engkau laksana bulan” dan Nabi kita pun dilambangkan seperti bulan purnama menerangi akidah umat tatkala ia hampir sirna.

Sudah lama saya mencari lagu ini dan tidak mengetahui apakah tajuk sebenarnya. Rupa-rupanya indah dan cantik lagu dan maknanya itu. Saya tidak begitu berminat dengan k-pop apatah lagi dengan lagu mandarin. Tetapi lagu ini telah membuatkan hati saya jatuh, dulu saya pernah mendengarnya tetapi kali ini buat kesekian kalinya lagu ini saya dengar. Sebuah lagu popular berbahasa mandarin yang dinyanyikan oleh Teresa Teng merupakan sebuah lagu yang begitu popular di serata dunia. Dinyanyikan oleh artis-artis pelosok negara dan lagu ini begitu dekat dengan masyarakat China. Lagu ini bertajuk Yue Liang Dai Baio Wo De Xin atau di dalam bahasa Inggerisnya diterjemahkan sebagai The Moon Represents My Heart atau bermaksud Bulan Mewakili Hatiku. Indah bukan mauduqnya itu?

Maaf, saya bukan hendak kaitkan dengan politik. Bagi yang berfikiran seperti itu, terpulanglah. Saya hanya diberi ilham untuk menulis. Tetapi hayati maksudnya itu dan fikirlah sedalam-dalamnya. Lagu ini mungkin ada di antara kita yang menujukan kepada kekasih mereka tetapi siapakah yang lebih layak kita cintai melainkan si pemberi hati kita yakni Allah. Cinta Allah kepada kita tidak pernah sirna. Sering kali kita mempertikai setiap ujian dari Allah, tetapi Allah tidak sesekali menjauhi kita bahkan Allah rindu. Allah amat rindu mendengar rintihan kita. Kita hamba Allah. Alhamdulillah, terasa lunak mendengar seorang ustaz mampu menyanyikan lagu ini dengan baik. Tahniah.




Yue Liang Dai Baio Wo De Xin
~Bulan Mewakili Hatiku~

Engkau bertanya betapa aku mencintaimu
Aku mencintaimu setakat mana?
Perasaanku adalah ikhlas
Cintaku juga benar
Bulan mewakili hatiku

Engkau bertanya betapa aku mencintaimu
Aku mencintaimu setakat mana?
Perasaanku terus utuh
Cintaku takkan berubah
Bulan mewakili hatiku

Kata-katanya lembut
Telah memikat hatiku
Perasaan yang sungguh mendalam
Membuatkanku merinduimu hingga kini

Engkau bertanya betapa aku mencintaimu
Aku mencintaimu setakat mana?
Kau pergi berfikir sejenak
Kau pergi lihat sebentar
Bulan mewakili hatiku
Dengarlah…

Lagu asal oleh Teresa Teng














No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...