Labels

Pages

Followers

Friday, June 14, 2013

Aku, Gadis Berniqab dan Mawar bertudung labuh



Salam pertemuan buat sahabat semua. Sudah lama rasanya tidak berkongsi cerita di alam nyata ini. Alhamdulillah masih diberikan kesempatan oleh Allah untuk sama-sama menitip secangkir dakwah buat semua. Bicara kali ini tentang perubahan. Ramai yang ingin berubah tetapi tidak ramai yang sanggup istiqamah dan bermujahadah!

Setiap usaha yang hanya dilapik dengan semangat tanpa di alas dengan keringat hanyalah sekadar usaha yang singkat dan tidak akan sampai ke garisan penamat. Perubahan memerlukan pengorbanan. Pengorbanan dari sudut rohani dan jasmani. Sudah menjadi lumrah perubahan kita pasti akan ada yang berbicara tetapi ingat juga tetap ada yang menitip doa untuk kita. Kita bukan insan yang baik tetapi kita adalah insan yang sentiasa ingin menjadi dan melakukan kebaikan. Lihat sahaja adilnya Tuhan, orang jahat juga diberi nikmat dan orang yang baik juga turut sama diberi nikmat. Tetapi jalan menuju nikmat itu ada pada kita sama ada yang halal atau yang haram.

“Saya hendak berubah menjadi baik dan saya dan mendekatkan diri kepada Allah.” Mesti ramai di antara kita yang pernah mengungkap kata-kata ini bukan? Percayalah Allah tidak menilai adakah kita sudah berubah menjadi baik tetapi Allah menilai adakah kita sudah berusaha untuk menjadi baik. Itu yang di nilai. Mari kita berbicara soal perubahan fizikal. Fokus kepada makhluk yang penuh perasaan. Wanita atau kaum hawa. Buatmu para wanita usah bimbang dengan kata-kata yang mengeji perubahan dirimu. Jika kau sudah selasa dengan pakaian ‘barumu’ yang lebih labuh, sopan dan ayu teruskanlah dan jika kau sudah selesa dengan kain yang menutup mukamu itu teruskanlah kerana itu lebih indah. Namun harus di ingat bahawa tunjukanlah kebaikan di dalam perubahan mu itu bukan kau menunjuk-menunjuk. Ini bahaya dan amat bahaya.

Kita sering melihat budaya niqab/purdah ini sudah menjadi trend wanita pada hari ini. Alhamdulilllah ini merupakan satu mesej yang penting buat kemurnian Islam dan golongan wanita. Jika dahulu wanita seperti digelar dengan gelaran yang menyeramkan seperti hantu bungkus dan stoking bergerak( rujuk kembali sejarah perkembangan Islam di Malaysia, 1970). Saya pun tidak mengerti kenapa mereka digelar sebegitu rupa. Teruskanlah bagi yang ingin istiqamah. Namun jangan jadi seperti chipsmore sekejap ada sekejap tiada. Al-hasil perubahan itu tidak mendatangkan apa-apa. Apa yang perlu kita ambil pengajaran adalah perubahan kita itu adakah untuk mendapat penghargaan manusia atau mendapat redha Allah?. Bagi saya tidak perlu kita mengambil gambar kita berpurdah atau bertudung labuh kemudian di upload di facebook, istagram atau twitter dengan status “cuba menjadi solehah” atau “bakal makmummu” ataupun “doakan saya suatu hari nanti”. Jika hendak melakukan perubahan tidak perlu kita tayangkan. Cukup sekadar berdoa pada Tuhan kemudian gerakkan dengan tindakan!

Saya suka lihat melihat golongan berpurdah ini tetapi saya benci melihat mereka yang menjadikan fesyen yang berlebihan di dalam berpurdah. Berpurdah itu cantik, tetapi apa maknanya jika make-up di muka masih tebal, kening dicukur halus, alis mata dilentikkan dan jubah yang dipakai bukan menutup tetapi membalut. Ini boleh ‘merosakkan’ mata pada yang melihat dan ‘mematahkan’ hidung pada yang menghidu. Perubahan kita bukan didasarkan atas ikutan atau trend tetapi atas ilmu dan pengetahuan. Itu yang utama. Nasihat saya bagi golongan Muslimah ini, ingatlah berpurdah itu indah, jangan rosakkannya dengan mazmumah dan fitnah! Kain itu menutup mulut dan sebahagian muka anda itu juga memberi petanda bahawa jagalah percakapan kita. Ingat Allah itu maha mendengar.

~~~~~~~~~
“Perempuan tue tudung labuh sampai ke punggung tapi mulut mengalahkan murai dirimba” Keluh seorang sabahat saya.
“Habes tue kenapa?” Soal saya.
“Yerla, aku ingatkan pakaian tue melambangkan akhlak dia. Baik, tidak berburuk sangka dan sopan sahsiahnya..tapi ada ke patut dia kata aku playboy! Disgusting!. Keluh beliau lagi.
“Ish kau nie, tak baik fitnah perempuan yang macam tue. Dengar sini, mungkin dia mendengar cerita tue dari sebelah pihak je kot..lebih baik kau bersangka baik, yang buruk itu bukan pakaian dia tetapi mulut dan akhlak dia. Sama-sama kita doakan”
“Agaknya itulah yang terjadi bila nak berubah tetapi tidak mujahadah dengan Allah.” Balas dia selamba
“Wow, hebat kau bermadah!” Usik saya
“Bukan, sekadar memberi ibrah.”

Sedikit perbualan ringkas antara saya dengan sahabat handai tentang golongan Muslimah ini. Dakwah itu indah mengapa perlu disusahkan. Dakwah itu untuk semua mengapa perlu kita membuat pilihan dalam memberi. Teguran ikhlas dari saya buat wanita yang bertudung labuh, jika ada sahabat kita yang tidak sama pakaian mereka dengan kita yakni berjubah dan bertudung labuh, jangan sekali-kali kita meminggirkan mereka. Dekati dan fahami mereka tentang indahnya menutup aurat mendidik mereka bukan memerli atau menyentap hati mereka. Lapikkan dengan usikan manja bukan gurauan yang menusuk di jiwa. Itu bukan mencari bahagia tetapi menyemarakkan api yang sedang menyala!.

Cantik itu sifat pada wanita. Ia subjektif dan bersifat sementara. Dapat wajah cantik syukur dan senyum. Di kurnia wajah yang berlainan kecantikan juga patut syukur dan senyum!. Jika sudah tahu diri kita itu mempunyai kecantikan yang luar biasa janganlah pula disalah gunakannya. Mungkin senyuman itu boleh memberi racun pada teruna yang melihatnya. Bahkan ibarat daging segar yang disuakan di hadapan mulut buaya yang hidup di darat!. Tidak perlu berniqab cukup sekadar menjaga pandangan bukan membalas senyuman. Sekadar bertegas dengan diri dan nafsu! Tundukkan pandangan dan mahalkan senyuman pada sang kumbang. Bukan isyarat sombong atau menolak sunah tetapi ingin menjaga diri dari fitnah dan sikap mazmumah. Ingat dari mata turun ke hati. Bahaya! Kawal dan selia hati anda sebaik mungkin!

p/s:pandangan dari kaca mata bebas buat golongan wanita. Insya Allah dilain masa ada titipan dan peringatan khas buat kaum lelaki!!



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...