Labels

Pages

Followers

Sunday, June 24, 2012

Bawaku lari!!!Bawaku pergi!!!


Salam sahabat semua..tinggalkan soalan cinta dan cerpen- cerpen yang mengusik jiwa anda. Hari ni saya ingin berbicara soal kebejatan sosial yang berlaku di dunia khusus di negara kita. Masalah sosial yang semakin meruncing. Ke mana pergi nilai moral yang ada pada diri kita? Hilang sudah permata ibu bapa. Remaja kini alpa dengan hiburan dunia. Hubungan tanpa garis pemisah, akhlak semakin parah dan jiwa semakin gundah. Entah apa yang hendak dijamah. Mereka perhambakan pada nafsu yang meratah dan bertuhankan hiburan yang disangka indah.

Akhirnya muncul lagu-lagu bercorak hiburan remaja. Lagu yang mereka rasakan baik untuk halwa telinga mereka tapi perit untuk kita. Saya tertarik dengan dua buah lagu ini. Lagu ini seakan ada hubung kait antara duanya bahkan saya merasakan mengikut kronologi sesebuah cerita. Bagi yang tidak meneliti lagu seperti ini mereka akan terus menghentam dan terus menyatakan lagu ini boleh merosakkan remaja dan menggalakkan mereka melakukan perkara yang di luar garis moral mereka seperti lari dari rumah, penagihan dadah dan jenayah.

Bagi saya, lagu-lagu seperti ini perlu untuk remaja dengar dan hayati. Mereka mencipta mengikut trend muzik yang ada masa sekarang dan disesuaikan dengan lirik yang berunsur dakwah. Ketepikan soal siapa penyanyinya, ketepikan bagaimana rupa penyanyinya, tetapi ambil dan hayati setiap bait-bait liriknya. Mereka sedar tidak ramai para remaja yang gemar pada lagu-lagu bercorak irama nasyid. Jadi tidak salah untuk kita menghayati lagu-lagu seperti ini. Antara contoh yang boleh saya ambil lagu yang popular pada masa sekarang, erm.. popular ke? Lagu BAWAKU PERGI- ZIZAN feat KAKA..saya melihat dari perspektif yang berbeza kerana bagi saya lagu ini menceritakan apa yang terjadi pada remaja pada masa sekarang dan peranan setiap individu masyarakat dalam mendidik para remaja.

Ibu-bapa, keluarga, teman dan masyarakat sekeliling perlu memainkan peranan mereka. Lagu ini juga turut mengisahkan bahawa cabaran dalam hidup remaja ini begitu besar dan isu yang diutamakan dalam lagu ini adalah soal CINTA…hidup remaja yang hilang arah dan hanya memikir keseronokan..sang perempuan yang sanggup merelakan dirinya di bawa ke mana-mana sahaja. Jangan kita terkejut kerana ia sudah lama terjadi. Hai sang lelaki..hendak ke mana kita bawa anak dara orang tu???ke syurga???
Di bawah ini saya titipkan lirik lagu dan video lagu ini

Bawaku Pergi- Zizan Feat Kaka


bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

tengah malam nanti
tolong jangan lupa
jangan mungkir janji
aku dah teruja
sudah cukup lama
aku tunggu saat ini
sejak kali terakhir kau hantar pulang
hidup sungguh sepi
tolong jangan bilang mama
tolong jangan bilang papa
malah jangan bilang teman karibmu
jangan bilang sesiapa

oh, buku merah jangan lupa bawa
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh, ayuh

bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

mata dalam kaca, topi berceloreng
sarung tangan hitam, atas muka ada topeng
hanya perlu siul, tidak tekan loceng
hero sudah sampai, cepat terjun dari loteng
kita terus ke sempadan aku pacu, engkau bonceng
bawa bekal air muka cuci aib bopeng
lari dari kewajipan, tanggungjawab ponteng
lari dari kenyataan, mula kisah dongeng

tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
lari-lari baling bola salji depan gua
sambil cari yeti kita boleh cari (what?)
tinggalkan dataran, puncak dunia kita duga
tinggal kemewahan cuba cara hidup purba
lari-lari baling bola salji depan gua
tidak jumpa yeti moga-moga jumpa syurga

bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali

bila kita pergi
apa kan berlaku
siapa kan peduli
siapa ambil tahu
hidup kita tempuh
untuk apa saja
tidak kira mana kembara membawa
kita kan bersama

oh, buku merah jangan lupa bawa
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh, ayuh

bawa aku pergi
pacu laju-laju
kita lari dari realiti
bawa aku pergi
pacu laju lagi
malah kita
tak perlu kembali


Sudah diteliti lagu ini? Kemudian hasil daripada kejadian ini akan membawa malapetaka yang lebih buruk dalam diri para remaja. Cerita dongeng yang mula direka akhirnya menjadi kisah benar yang bi bawa dan dijaja ke sana ke mari dan siapa yang mendapat imbuhannya?sudah tentu ibu bapa kita juga…alahai mudahnya kita memikirkan jalan yang singkat untuk lari dari sebarang masalah yang menimpa kita..sedarlah sahabat semua..masalah bukan untuk disimpan tapi untuk diselesaikan..jangan lari dari masalah..
Mungkin ada yang pernah dengar dan mungkin ada yang tidak pernah dengar lagu ini. Lagu dari FABULOUS CAT yang bertajuk lari. Cerita yang hampir sama dari lagu di atas Cuma dimasukkan natijah daripada perbuatan (lari) tersebut..akhirnya..diri yang merana
hayati lirik dan lagu di bawah ini…..
The Fabulous Cats - Lari Lari lari lari aku lari Lari lari lari dari mimpi Lari lari aku lari dari sepi Lari lari terus dari diri ini Biar ku sendiri Biar ku sendiri Menganggung sepi menghilangkan diri Menenangkan hati meneruskan mimpi Menebus kembali Maruah diri Dia buluh yang tak dilentur Penagih kasih sayang harapan si penghulur Didikan tiada dari orang tuanya Rangkaian kaca Yahudi menemani jalan hidup (Jalan hidup) Dia dah kenal cinta Dia mula dah suka Sudah berteman-teman Sudah berpegangan tangan Cuba ringan ringan Dah sampai nak ke lengan Suka sama suka hina dosalah santapan Dinoda goda tiba-tiba duka Dah diduga dah berbadan dua Mana angkara hilang entah kemana Terpinga-pinga bencana menimpa Tersorong sorang orang tua meradang Tangan melayang menayang tak henti memanjang Tiada memandang tiada bahu di sandang Terkapai duyung meraba capai bayang dayung
Salah siapa salahkah kita Salahkah aku atau kamu Siapa ditanggung Siapa mengendung Siapa menanggung yang dikendung Sayang sayang kan dah jadi nangka Taburan kertas kemewahan menelan si manja Pinta papa saja papa hidangkan ya Destinasi mana mama turutkan juga Didikan cukup disediakan dengan sempurna Cuma papa mama lupa nak ada bersama Anakanda merana ketagih belaian jiwa Mengemis kasih saying bibik teman saudara Tak cukup rasa memang tak serupa Berkenalan pula dengan kokaina Khayal-khayalnya kebas sentiasa Diampunya itu lah cintanya Jamah jamuan santapan harian Gigilan badan bagaikan taufan Terlantar telanjang di kamarnya samar Terpejam dia pejam tercerai dari badan Aku lari Aku terus lari Terus berlari Berlari Berbagai cara untuk meneruskan Perjalan yang tiada akhir Aku sendiri mencari jalan pasti Biarpun ku pun berlari pastikan ku temui Berbagai cara untuk meneruskan Dosa dosa yang tiada henti Aku sendiri meraba cari erti Pastikan ku temui Pastikan ku temui Aku lari Aku lari Terus berlari Terus berlari

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...