Labels

Pages

Followers

Tuesday, June 19, 2012

Semalam..di Taman Kesabaran (Part 1)

Semalam.. di Taman Kesabaran (PART 1)

Salam pertemuan buat sahabat semua. Alhamdulillah hari ini ana sudah berada di kampung tercinta. Sambil bersantai menghadap laptop dan sawah nan menghijau terasa nikmat tak terhingga. Syukur kerana ana masih dapat melihat wajah kedua-dua ibu bapa tercinta..

Apa yang ana nak kongsikan di sini adalah pengalaman semalam semasa hendak  pulang ke kampung halaman. Ana menaiki kereta api. Tiket perjalanan dijadualkan akan bertolak pada pukul 10 pagi..tapi malangnya ada beberapa masalah. Perjalanan ana bermula pada pukul 1 petang. Kesabaran pertama diuji. Alhamdulillah rupanya Allah ingin pertemukan ana dengan seorang pemuda di stesen kereta api itu. Kami berbincang soal kehidupan dan ragam manusia. Pemuda itu berkongsi cerita tentang kehidupannya. Katanya dia telah mengalami kegagalan beberapa subjek dalam SPM. Tapi itu tidak mematahkan semangatnya. Dia akan ambil peperiksaan itu buat kali kedua. Ana doakan moga pemuda itu berjaya. Sekarang dia bekerja sebagai polis bantuan.

Ana bersyukur kerana masih ada pemuda yang menjadikan kegagalan sebagai tangga untuknya berjaya. Ana doakan semoga cita-citanya menjadi sebahagian dari Polis Diraja Malaysia menjadi kenyataan. Ameen..

Seusai ana berada di dalam kereta api bahagia. Ana memasang mp3 dan lagu first yang ana mainkan adalah lagu Yassin-Rindu Padamu. Yela..rindu kat mak ayah..lama xbalik kampung..hehe.. sampailah ana terlelap dan ana tak perasaan sebab sebelah kanan ana ada seorang m.cik India tengah tidur.. xnampak sebab gelap..hehe..eh bukan mengata ni..tapi mata ana dah mengantuk kot masa tue..

Tengah layan tidur..tiba2 m.cik tu terbangun..tlefon dia berbunyi. Sudah.. lagu tradisional India milirik manja di gerobok kami..hehe..ana cuba hafal tapi xboleh..ana kembali lelapkan mata..tapi erm..sekali m.cik tue keluar bahasa dia..ana rasa kuat lagi dari enjin kereta api tu..adeh..kalau ana faham xperla..kesabaran kedua ana teruji..xperla m.cik..NA UNE KEDELEKERE…=)

Ok..xper2..dah 3 jam dalam kereta api.. em..lamanya lagi..orang selalu tnya knpa lewat sedangkan jammed pun xda..traffic light apatah lagi. Jawab ana senang jer..keretapi nie masuk jalan hutan..landasan dia bukan mcm dekat london..besar kangkang kera jer..xda 2 way semua 1 way..hehe..xperla. kalau kita lihat sejarah dulu kereta api sememangnya digunakan untuk bawa barang. Jadi landasannya digunakan untuk bawa barang..tu yang laluan sempit dan masuk hutan. Tapi sekarang bawak orang. Inilah kehebatan TANAH TUMPAH DARAHKU..buat landasan baru tapi tahun bila ntah nak siap.hehe..

Ok sekarang ana tengah layan lagu sambil rehat2 3 jam lagi nak sampai BAGAN SERAI..adeh..xperla…ana duduk dekat kerusi depan sekali..berhadapan dengan pintu. Al-maklumla nak buka pintu dalam kereta api tu kena guna tenaga yang kuat..ana lepak2..tiba2 ada seorang muslimat ni nak buka pintu tu sebab nak gi tandas. Nampak malu..ana biar jerla..dia dengan selamba cuba buka pintu itu..tapi xboleh..ketat..ana saja buat pandang tingkap..ces budget!!..tibe-tibe dia datang.fuhh..terkejut daku..hehe..dia cakap “encik..boleh tolong saya. Pintu nie rosak la”.. anapun terus pergi n buka pintu nie..sekejap je dah boleh..pastu mata bertentang mata..dia senyum ana senyum.heee..(adakah ini dinamakan cinta???..kata hati ana) ish3..sudah2 syaitan tengah ketawa jugak tue..adalagi kesabaran seterusnya..tapi cukuplah sampai sini dulu..nantikan part 2.haha..salam

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...