Labels

Pages

Followers

Tuesday, April 22, 2014

Dosa yang teristimewa


Jadilah insan yang terbaik dalam kalangan yang terbaik. Walau ada yang membenci, jangan berhenti teruskan melangkah kaki kerana kita masih lagi ada hari ini untuk terus berbakti. Hari esok ada tapi kita mungkin tiada. Kita perlu melangkah dan berubah! Bukan nanti tapi sekarang. Masa itu ada tapi kita yang selalu kehilangannya. Justeru, letakkan keyakinan pada Allah dan diri bahawa kita mampu berubah!

Setiap dosa yang pernah kita lakukan jadikan pelajaran. Pahit tapi ia juga merupakan satu suntikan untuk kita menjadi yang lebih sempurna. Pedih tapi itulah hakikat dalam kehidupan. Dosa yang kita lakukan tidak terkira banyaknya. Tapi sedarlah selagi ada harapan untuk kita diampun, selagi itu Allah akan mengampunkannya. Jangan lari dari kesilapan lalu tapi hadapi ia dengan penuh ketabahan dan kekuatan.

Kita adalah hamba yang diciptakan untuk akhirat. Kita punya tujuan di alam yang fana ini. Keluhan dan keletihan terkadang menyelubungi hati dan hidup kita tapi percayalah bahawa itu merupakan sijil kerehatan apabila kita berada di alam sana. Berpenatlah di sini agar di sana nanti kita dapat berehat dengan tenang dan damai.

Jika kita sudah mula untuk berubah jangan sekali-kali kita tinggalkan sahabat kita yang masih belum dan mampu untuk berubah. Syurga itu bukan untuk kita sahaja tetapi untuk semua. Jadilah hamba Allah yang sentisasa membantu. Andai ada sahabat yang menjauh kita perlu datang mendekat bukan membiarkannya lalai dan tiada matlamat. Kerana mungkin kita juga akan di tanya nanti. Pada masa itu kita mungkin boleh berikan pelbagai alasan tetapi Tuhan akan berkata kita pernah bergelar ‘kawan’. Oleh itu, jangan sekali-kali kita tinggalkan sahabat kita.


Senyumlah pada setiap masalah yang menimpa kita. Jangan sesekali lari tapi hadapi!Stres atau tertekan itu sudah lumrah. Kembali sahaja kepada si pemberi masalah itu yakni Allah. Ujian itu kadang lama. Itu tandanya kita diuji dengan sabar. Sabarlah dalam bersabar…TEMAN..berdakwahlah semampu mu..ingatlah… ‘jalan dakwah itu panjang dan meletihkan kerana syurga itu tenang dan mendamaikan’.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...