Labels

Pages

Followers

Monday, April 28, 2014

"Harap itu..Cinta!"


Bismillah, dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang. Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang menciptakan seluruh Alam.  Selawat serta salam buat junjungan besar baginda Rasulullah S.A.W

Setiap kehidupan kita pasti diiringi dengan harapan. Hidup tanpa harap ibarat pokok bunga yang hidup tanpa dibaja dan di siram air. Kehidupan ini dikurniakan dari Allah kepada kita dan harapan untuk meneruskan kehidupan pula adalah dari kita kepada Allah. Tanpa harapan kita pasti tidak akan mampu untuk meneruskan kehidupan kita. Allah telah menyebut dalam kalamnya yang penuh bermadah dan berhikmah…seperti yang terkandung di dalam surah Al-Insyirah yang membawa maksud “ dan hanya pada TUHANMU lah engkau bergantung HARAP”. Itulah peri tingginya sebuah harapan.

Harapan kita untuk dihidupkan adalah menanam baja-baja kebajikan dan kebaikan. Pengalaman hidup kita ini akan kita jadikan pengamalan apabila kita berada di alam yang kekal abadi yakni Akhirat. Kita hidup untuk harapan ke akhirat dan berharap kita ditempatkan di syurga. Mari sama-sama kita doakan moga kita terpilih dalam kalangan ahli syurga. Insya Allah.

Dalam percintaan juga ada pengharapan dalam pernikahan juga disulami dengan harapan. Selagi kita berharap pada kehidupan berumah tangga yang baik selagi itu kita akan berusaha untuk menjadi pasangan yang terbaik. Begitu juga dengan alam percintaan, jika kita berharap bahawa ‘dia’ merupakan harapan kita untuk menjadi peneman setia kita mestilah persiapkan diri dengan jalan yang paling suci. Bukan zina apatah lagi melakukan perkara yang lagha (lalai). Tidak salah berharap dalam cinta tetapi menjadi kesalahan apabila kita bergantung harap kepada ‘si dia’ kerana hati manusia itu berbolak balik sifatnya. Bercinta boleh sahaja putus, bertunang juga boleh sahaja diputuskan bahkan berkahwin juga kadang-kadang kala akan berakhir dengan penceraian kerana semua itu datang dari Yang Maha Merencana.

Harapan dalam perhubungan itu perlu diletakkan kepada si pemberi jalan untuk berhubung yakni Allah. Doa dan istiqamah dalam menjaga ikhtilat itu yang utama. Bagaimana jika hubungan itu sentiasa berbaur zina dan dosa. Allah pasti tidak redha. Saya mungkin insan yang tidak layak untuk berbicara soal ini tetapi saya hanya insan yang berdosa sekadar melontarkan persoalan kepada insan-insan yang sedang di lamun cinta.

**********************************

“Saya tak nak awak berharap apa-apa dari saya”

“Kenapa?”

“Saya takut nanti ada di antara kita ada yang terluka”

“Benar, tapi salahkah untuk saya memberi harapan”

“Awak yakinlah dengan Tuhan tentang sebuah perhubungan kerana Tuhan itu  Maha tahu apa yang terbaik buat kita.”

“Saya pilih awak bukan kerana rupa, saya tahu jodoh itu rahsia ilahi tapi jodoh yang baik perlu di cari”

“Tapi…saya rasa saya bukan orangnya”

“Tapi saya yakin awak antara orangnya”

“Hmmm…kalau bukan bagaimana?”

“Redha. Sebab yang selebihnya itu urusan dari DIA. Tapi jika benar pula bagaimana?”

“Saya terima. Jika itu sudah takdir dari yang Esa”

“Mudah-mudahan ada hikmah di sebalik pertemuan ini”

“Benar, apa yang berlaku jangan sekali-kali kecewa kerana semua itu ketentuan darinya.

(coretan dari sebuah mimpi kosong)


1 comment:

Unknown said...

I love ur writing en husairi hanafi..
Tenang rasa bila membaca..
Tq for this blog.
Keep up a good work!
Sincerely..,
-YaYa-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...