Labels

Pages

Followers

Tuesday, February 15, 2011

Aku Menulis Bukan Kerna NAMA..


“Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?”
Surah ar.rahman, AYAT 13.

Salam sejahtera buat sahabat…maaf yer…kerana lambat memasukkan bacaan yang berbentuk ilmiah..sahabat tentu tertnya2..asyik en3 cerita dan cinta jer..xper..untuk en3 kali nie sy nak merungkai dan membuka minda sahabat tentang bersyukurkah kita dengan kurniaan nikmat kesenangan dan keselesaan hidup yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepda kita? sahabat..sebenarnya hidup kita ini telah di catat di luh mahfuz sana…jodoh ajal…sudah ditakdirkan Allah namun kita tdak mengetahui bilakah ia akan berlaku?? Ya pasti akan berlaku..soalnya bila?? Hanya Allah punya jawapan bagi  pertanyaan ini…sahabat…kita lahir..dengan tangisan..dan pemergian kita nanti akan juga diratapi dengan kesedihan..

Pentas dunia ini hanya persinggahan bagi kita untuk melaksanakan amanah..kerja..tugasan..atau bahasa universitinya assignment..yang telah diberikan tuhan kepda kita..tubuh lengkap dan pancaindera yang sempurna hanya pinjaman semata..terpulang kepda kita untuk menggunakan dan menghargainya..sy bukan insan mulia.. bukan insan bertakhta..juga..sy insan yang penuh dosa…tapi punya rasa untuk sama2 kita merenung..segala kurniaanNYA..sahabat..saat..melihat..kepingan gambar syahdu ini..hati mula berbicara..kenapa kita masih tidak bersyukur dengan kurniaan tuhan??? kenapa kita rasa tidak pernah cukup dengan apa yang ada??? Masih ramai manusia di luar sana yang di uji dengan pelbagai dugaan dari tuhan..benarlah firman Allah yang menyatakan bahawa sekiranya Allah mengkehendaki untuk diturunkan bala…maka ia tidak mengira sma ada manusia itu beriman ataupun tidak..lihat sahaja saudara kita di negara luar..segala macam bencana alam dan kemusnahan telah ditunjukkan oleh Allah dan ia hanyalah satu ROTAN KECIL dariNYA..sebelum datangnya kehancuran yang telah dijanjikan pasti..

Sahabat gambar ini mencoretkan 1001 bicara…adakah mereka mampu meneruskan kehidupan? mampukah mereka untuk terus melihat keindahan ciptaan tuhan?? mereka diuji dengan pelbagai dugaan namun mereka sabar menunggu kesenangan tapi.. bila??? Kesedihan dan kesusahan sentiasa menjadi persoalan dalam hidup mereka….sahabat.. insan kecil ini..tidak mampu lagi terus setia di bumi ini..sahabat hari ini di negara tercinta kita telah mencatatkan banyak sejarah sedih dan telah membungkam hati menjadi pedih…kerana apa??? kerana insan yang bernama bayi…. ini di buang dimerata tempat..seakan sampah yang tidak bernyawa..anak kecil ini menangis supaya diberikan peluang untuk hidup..kalaulah mereka boleh bersuara ketika itu..tapi tidak sahabat..bukan sedikit..tapi banyak yang sudah di buang, di bunuh, di tanam..di mana nilai normal kita sebagai manusia? Kita lihat sahabat kita diluar sana..walau miskin dan serba kekurangan..namun mereka punya rasa untuk menyayangi dan menghargai insan kecil ini…Zaman ini adakah sama dengan zaman Jahilliah??? atau lebih teruk dari itu?? biarlah sahabat yang menilainya sendiri..

Kemanisan hidup yang dikecapi oleh insan kecil di dalam gambar ini begitu memilukan kita..andainya sahabat tidak punya rasa untuk sedih…tapi punyailah hati dan akal untuk menjentik perasaan sahabat supaya kembali rasa kasih..sahabat..kenikmatan hidup yang dikurniakan tuhan bukanlah untuk kita persiakan..namun ada harga yang perlu dibayar oleh kita semua nanti…bersiapkah kita untuk di nilai di padang mahsyar nanti???...salam renungan dari insan buat insan..SELAMAT MENYAMBUT MAULIDURRASUL..semoga kita dapat mencontohi akhlak mulia baginda…






lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.................................

dan gambar ini lagi........:"(....

3 comments:

Hafriz Mohamad said...

astaghfirullah...
kita idup mewah ni pn, rasa mcm banyak lagi bnda yg x cukup. ~_~

laylie mdnoor said...

gambar2 di atas sangat menginsafkan :(

Nina Mads said...

buat sye rse brsyukur...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...