Labels

Pages

Followers

Friday, December 28, 2012

Jumaat yang Terakhir...



Ya Allah diri ini berada di dalam kesakitan. Kau sembuhkanlah segala penyakit yang ada di dalam tubuhku ini. Sembuhkanlah Ya Allah. Tidak lama lagi aku akan berperang dengan tinta untuk meneruskan amanahmu sebagai khalifah. Ku pohonkan agar kau memberikanku kesembuhan yang baik  Ya Allah. Engkau yang memberikan kesakitan dan engkau yang memberikan kesembuhan. Mudah-mudahan semuanya di bawah penjagaan mu. Wahai Allah kurniakanlah aku nikmat hidup yang senantiasa mencintai  dan mensyukuri keagunganMU. Mudah-mudahan aku menjadi hamba mu yang soleh dan mudahan aku menjadi anak yang baik.Amen.=)

Semakin kita meniti usia semakin dekat kita dengan kematian. Usia kita kian bertambah dosa kita juga makin membongkah tapi apakah natijah yang telah kita lakukan di sebalik pemberian nikmat Allah ini. Adakah kita terus bergelumang dengan dosa adakah kita masih seperti dahulu dan tidak langsung ingin merubah. Tidak cukup hanya sekadar memasang angan-angan tanpa dizahirkan dengan perlakuan. Impian itu penting tapi biarlah ia menjadi kenyataan. Pesan saya pada diri, kematian itu pasti tapi sudahkah kita bersiap sedia atau hanya sekadar menanti? Tidak. Marilah sama-sama kita perbetulkan diri. Marilah sama-sama kita tingkatkan amal ibadah kita. Ingat, jalan ke syurga itu banyak, pilihlah dan carilah kerana syurga itu mahal dan indah.

Kiralah berapa umur kita sekarang dan muhasabahlah sejenak apakah kita sudah melaksanakan amanah kita dengan Allah dengan sebaik mungkin, segala apa yang kita ada ini semuanya pinjaman bukan milik kita yang kekal. Hanya Allah yang maha kekal, Maha Kekal. Buat teman semua selagi masih ada nafas pada nyawa kita, laksanakanlah apa yang belum kita laksana. Saya yakin. Masih banyak hutang kita dengan Allah. Taubat itu terbuka luas bagi insan yang benar-benar ingin berubah. Kebaikan itu bukan hanya untuk orang baik, tetapi orang yang pernah melakukan kejahatan juga masih mampu untuk berubah menjadi baik dan ingin walau diri kita sudah mendapat hidayah untuk berubah jangan sekali-kali kita bongkak dan sombong. Jawatan itu bukan kuasa tapi amanah dari Allah. Terkadang kita bangga mempamerkan kehebatan kita di facebook, menjaja diri kita sini dan sana dalam bahasa remaja, merasakan diri ‘budget’ bagus. Apa sahaja yang kita lakukan diceritakan di laman itu. Allah tidak memandang pada diri orang yang sombong. Keihlasan dalam melakukan amanah itulah yang di pandang Allah. Biar tidak nampak di mata manusia tapi jelas pada pandangan Allah.

Hari ini, Jumaat yang terakhir buat kita. Masihkah sempat untuk kita merasa Jumaat yang seterusnya? Masih adakah ruang dan peluang untuk kita merasai nikmat penghulu segala hari ini. Allah. Sayu rasa saya diiringi mendung cuaca di sana, rasa sayup mula membelenggu diri sama rasanya tatkala mengingati pemergian Ramadhan pada tahun ini. Sempatkah saya untuk merasanya lagi sempatkah kita wahai teman? Jumaat yang terakhir ini peringatan buat kita dan ingatan buat semua yang bernyawa. Hari ini akan berlalu pergi adakah kita akan bertemu pada tahun yang mendatang. Sama-sama kita berdoa moga Allah panjangkan umur kita dan moga Allah berikan peluang untuk kisa melaksanakan sisa amanah yang masih belum kita jamah.

Jumaat yang terakhir ini, kita penuhkan dengan amalan. Ingatan buat diri yang lemah ini. Kita mampu bertahajud dengan facebook dan twitter hingga ke hening pagi masakan kita tidak mampu untuk bertahajjud di malam hari mengatur janji dengan Ilahi. Ayuh sama-sama kita koreksi diri lakukan perubahan kerana esok belum tentu ada. Jika ada, Alhamdulillah. Bagi yang punya musuh, maafkanlah mereka. Sukar untuk memaafkan tetapi ingat Allah itu maha pengampun dan maha pemaaf dan nabi Allah juga insan yang senantiasa memaafkan umatnya. Berilah kemaafan.. jagalah hubungan kita dengan Allah, Allah pasti akan menjaga kita. PASTI!

Lagu ini penuh peringatan buat kita.Dengarlah..luangkan sedikit masa anda dan hayati bait-bait katanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...