Labels

Pages

Followers

Saturday, February 23, 2013

Kerana..Kita Mampu !



Allah itu sayang pada kita dan Allah sesekali tidak pernah jauh dari kita. Tiap hari, detik saat dan waktu Allah senantiasa ada dengan kita. Andai ada perkara yang menimpa, cukuplah Allah sebagai pelindung dan tempat untuk kita bergantung harap. Manusia hanya sebagai alat untuk memudahkan segala urusan kita. Allah yang pemilik segala-galanya dan yang utama.

Saya yakin dan percaya kita semua mempunyai kemahuan dan inginkan kejayaan dalam hidup kita. Kita hendak berjaya dalam pelajaran, kemudian bekerjaya, seterusnya ke alam rumah tangga. Tetapi ingat kita masih lagi berpegang kepada amanah dari pencipta dan kita masih lagi ada gelaran ‘hamba’ di dalam diri kita. Bukan hamba kepada manusia dan harta tetapi hamba kepada PENCIPTA kita.

Ke mana sahaja kita pergi, ingat. Allah sentiasa di hati dan memerhati. Tiap apa yang menimpa kepada diri kita. Harus kita lalui dengan tabah dan selesaikan dengan penuh hemah. Penyelesaian itu ada kita yang perlu mencari dan memikirnya. Begitu juga dengan impian kita. Andai kita ingin mendaki gunung yang tinggi kita harus kuat dan persiapkan fizikal dan mental kita bukan sekadar memasang angan tanpa ada usaha. Masih segar bibit-bibit perbincangan antara saya dengan pensyarah saya yang amat saya kagumi. Seorang yang bergelar profesor tetapi watak dan tuturnya biasa dan mudah untuk didekati.

Prof: Semua orang ada angan dan impian. Setiap impian kita mesti diiringi dengan usaha yang gigih bukan sekadar hanya berdoa. Seiringkan keduanya. Kamu ada impian kan?

Saya: Ye prof, saya teringin nak sambung pelajaran saya ni di peringkat yang lebih tinggi. Tapi saya takut terikat dengan banyak perjanjian. Takut terhalang cita-cita saya tue prof.

Prof: Awakni, belum jadi apa-apa dah macam-macam yang awak fikirkan. Awak belum lagi melangkah di akhir garisan tetapi awak dah buat banyak andaian. Bahaya tue.

Saya: Saya bukan apa prof, sekarang nie pasaran kerja kan perlukan persaingan.

Prof: jadi carilah kelainan di sebalik persaingan itu. Kita tahu semua akan tertumpu pada kerjaya yang sama macam kamu. Lambakan pengangguran pasti akan berlaku. Jadi awak perlu merebut peluang yang ada. Kita andaikan begini, awak nak mendaki sebuah gunung yang tinggi. Tetapi awak takut untuk mendaki dek kerana mendengar banyak tanggapan negatif tentang gunung tue. Contohnya banyak binatang buas, tiada laluan yang baik, terpaksa mengharungi arus sungai yang besar dan bermacam-macam lagi perkara yang menghalang awak sehinggakan awak tidak mampu lagi untuk meneruskan hajat awak itu. Walhal awak belumpun lagi melangkah kaki ke tempat itu. Langkahlah dahulu baru awak tahu bagaimana keadaannya. Silap-silap kawasan gunung itu sudah ada pembangunan.

Saya: InsyaAllah prof, terima kasih atas nasihat. Saya akan berusaha menggapai cita-cita saya ini.

Jika kita ada impian kita. Niatkan di dalam hati dan yakin Allah pasti akan perkenankan. Janji Allah adalah pasti. Usaha kita yang perlu disemat dalam diri, istiqamah dalam setiap apa yang kita lalui. Yakin dan letaklah pergantungan kita kepada Allah.

1 comment:

ewanthology said...

usaha, doa dan tawakkal.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...