Labels

Pages

Followers

Friday, March 1, 2013

Bagaimana Akhirnya nanti...



Hari ini Jumaat yang terakhir pada bulan ini. Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk kita merasa nikmat hidup di dunia yang fana ini. Syukur pada Allah kerana memberikan ruang dan peluang untuk kita semua. Hari ini terdetik untuk saya berbicara soal pengakhiran kita. Bagaimana ya agaknya kita nanti ketika berhadapan dengan Sakaratul Maut? Bagaimana ya keadaan kita adakah di dalam Khusnul Khatimah atau Suul Khatimah. Mudah-mudahan kita semua di dalam Khusnul Khatimah. Insya Allah.

Kita senantiasa diberikan dengan nikmat Allah yang begitu banyaknya tanpa pernah kita duga dan kadang-kadang Allah akan menarik nikmat itu dalam tempoh yang cukup singkat dan cepat. Itulah kuasa Allah. DIA berhak memberi dan berhak mengambil kembali apa yang sudah diberi. Kita melihat suatu nikmat itu bukan hanya sekadar kaifiat pada kita tetapi bukti supaya kita terus taat, taat pada si pemberi nikmat itu yakni Allah yang maha kuasa. Segala nikmat bukan jalan untuk kita menempuh maksiat tetapi tarbiah buat diri supaya kita lebih menjadi taat.

Hidup kita tidak akan lepas dari dosa. Tetapi perlu kita bahawa kita ada DIA untuk menebus segala dosa-dosa kita. Dengan apa caranya. Taubat. Ya, taubat dari melakukan perkara yang kita telah lakukan. Ingat, kesilapan pertama bukan dinamakan kesilapan tetapi kesilapan kedua itulah yang dinamakan kesilapan. Rintihlah kesilapan kita dengan doa. Doa silah orang yang beriman dan bertakwa kepada Allah. Ramai yang berkata bahawa tidak cukup dengan doa tetapi kita harus berusaha, tetapi sebenarnya dengan berdoa itu jugalah merupakan usaha kita.

Usah kita risau lagi andai suara dan rintih kita tidak didengar oleh manusia kerana Allah sentiasa merindukan suara kita. Mari kita ambil ibrah kata dari Imam Syafie ini ~ tika mana pengharapanmu di bumi sudah tertutup maka letaklah pengharapanmu pada langit kerana kau tidak akan sekali-kali kecewa dengan NYA. Allah sebenarnya sudah mengetahui apa yang berlaku pada diri kita kerana Allah Maha Mengetahui, tetapi berdoalah dengan yakin bahawa Allah pasti perkenankan segala apa yang kita pohonkan.

Masa kita di dunia ini masih panjang tetapi tidak bagi orang yang takut akan azab Allah. Segeralah bertaubat. Lakukanlah perubahan kerana perubahan yang ada di dalam diri kita akan pasti mengubah orang lain. Jika kita inginkan sahabat kita berubah ke arah yang lebih baik kita juga harus berubah! Bukan nanti tapi sekarang. ~Secangkirbicara

1 comment:

man said...

BETUL ITU MARILAH KITA BERDOA..SILA LAH DTG KE BLOG SY..HTTP://AJAX85.BLOGSPOT.COM

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...