Labels

Pages

Followers

Monday, July 30, 2012

♥ Buat Isteriku Sayang ♥


“Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan paling indah ialah wanita solehah.”
(Hadis riwayat Muslim)

Wahai Zaujjahku yang ku sayang kerana Allah, damailah engkau di sana..ku relakan dikau bertemu  cinta sejatimu, akan ku pohon doa pada Tuhan moga dosa-dosamu gugur bersama titis air mata tangisanku. Wahai Zaujjahku yang ku cinta kerana Allah, kau telah meninggalkan aku di dunia yang fana ini, ku bermohon pada Tuhan agar cinta kita berkekalan hingga ke syurga Allah. Pergilah dikau wahai mawarku yang suci. Akan ku berjanji untuk menjaga puterimu sehabis dayaku. Sayang, ku ucapan rimbunan kasih kerana memberikan aku harta yang tidak ternilai ini…”

Tangisan Hazmi semakin kuat kedengaran. Tangisan itu memecah kesunyian kamarnya. Dulu kamar ini menjadi saksi kisah cinta dia dan isterinya yang tercinta dan di kamar ini juga menjadi saksi pemutus cinta mereka di dunia. Hazmi begitu merindukan arwah isterinya yang tercinta. Maisarah seorang isteri yang begitu cantik paras rupanya. Molek peribadinya dan sememangnya cocok dengan Hazmi seorang yang kuat pegangan agamanya.

Kehidupan mereka begitu bahagia. Cinta mereka tidak pernah pudar walau sesaat dan ke mana sahaja mereka pergi pasti akan bersama. Sudah menjadi kewajipan isteri untuk membahagiakan suami dan begitu jugalah bagi suami. Mencari rezeki dan menghiburkan hati isteri. Bagi Hazmi, semua insan mempunyai kehendak untuk berkahwin tetapi kesanggupan untuk melayari alam perkahwinan tidak ramai yang mampu melaksanakan dengan baik. Ya, benar berkahwin di usia muda akan membuka ruang rezeki yang luas dan dapat menyempurnakan sebahagian iman. Tetapi baginya ada misi yang perlu dia utamakan iaitu berbakti kepada kedua ibu bapanya. Dia yakin bahawa jodoh akan datang berlari padanya apabila dia sudah bersedia.

“Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu bertempat tinggal menurut kemampuanmu dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan (hati) mereka; dan jika mereka (isteri-isteri yang sudah ditalak) itu perempuan-perempuan yang sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya sampai mereka bersalin.”
(Surah Ath-Thalaq, ayat 6)

Sabarnya dibalas dengan dikurniakan seorang isteri yang begitu membahagiakannya. Perkahwinannya dengan Maisarah seorang gadis kampung tidak menjadi halangan buatnya. Apa yang penting agama dan maruahnya terjaga. Soal paras rupa di letak di dalam angka kedua. Tapi kecantikan yang ada pada Maisarah menjadi bonus buatnya!

Hari demi hari pasangan kekasih yang halal ini menabur cinta suci, mereka berjanji akan sehidup semati dan hanya janji Ilahi yang dapat memisahkan mereka berdua. Masih segar dalam ingatan Hazmi saat mula mengenali isterinya itu. Masih tergiang-giang perbualan mereka pada malam pertama pertemuan mereka.

*********
“Tuk..tuk..tuk” Pintu bilik di ketuk.

“Err…Assalamualaikum Puan…boleh saya masuk bilik?” Gurau Hazmi kepada isterinya.

“Waalaikumsalam..masuklah..Encik.”

“Eh, kenapa awak panggil saya macam tue? Sekarang saya kan dah bergelar suami awak? Muka awak macam nervous jer?”

“Erm..saya malu.”

“Hah? Kenapa awak malu? Awak tak pakai baju ke puan? Wahai Puan Maisarah, kalau awak berpakaian seksi atau tak pakai apa-apa pun untuk suami yang halal untuk awak tak menjadi dosa awak tau. Dapat pahala lagi tau.Hehe”. Awak pernah dengar tak maksud hadis nabi nie? Buat isteriku sayang...

“Sesungguhnya apabila seorang suami menatap isterinya dan isterinya membalas pandang (dengan penuh cinta dan kasih), maka Allah menatap mereka dengan pandangan kasih mesra dan jika suami membelai tangan isterinya, maka dosa mereka jatuh berguguran disela-sela jari tangan mereka.”
( Hadith riwayat maisaroh Ali daripada Abu said Al-Hudri)

“Ish..awak nie” Wajah Maisarah yang malu kemerahan akibat usikan suaminya.

“Sayang, abang minta maaf ye..abang bergurau je tadi. Sayang, abang rasa macam tak percaya jer rupanya tinggi jugak taste mak ayah abang. Bukan sahaja diorang nak cari calon menantu yang baik agamanya tapi jugak elok paras rupanya. Ya Allah! Cantiknya isteri abang nie. Abang rasa inilah berkat kesabaran abang menanti. Cinta untuk si halal yang abang pendam selama 25 tahun akhirnya milik sayang.”

“Abangni….sayang banyak lagi yang masih kekurangan. Baik ilmu dunia ataupun ilmu akhirat. Sekarang sayang dah jadi amanah abang. Abang tolong jagakan sayang baik-baik ye. Abang jangan cintakan sayang atas paras rupa tau? Sebab paras rupa sayang nie akan berkedut bila sampai usia tua. Nanti bila abang dah bosan mesti abang cari pucuk yang muda. Sayang tahu kahwin empat tue kan sudah nabi. Tapi kahwin seorang pun sunah nabi tau. Abang nak ikut yang mana?” Sayang pun nak baca hadis untuk abang.

"Janganlah kamu mengahwini wanita kerana paras rupa yang cantik, mungkin paras rupa itu membawa kehancuran, jangan kamu kahwini wanita kerana hartanya kerana berkemungkinan harta itu membawa kepada kezaliman. Tetapi kahwinlah wanita kerana agamanya, seorang wanita hamba yang hitam yang menghayati agama sesungguhnya lebih baik"
(Riwayat Ibnu Majah)

“Amboi sayangni macam bagi amaran awal nampak.Sayang sekarang nie cinta abang pada sayang seorang jer. Abang akan hargai amanah dari Allah dan keluarga sayang nie. Abang janji!”

“Baik abang sayang akan pegang janji abang tue. Sayang tak sanggup berkongsi kasih dengan orang yang sayang cintai. Sayang tak mampu abang…”air mata Maisarah tiba-tiba mengalir laju.

“Sayang kenapa menangis nie? Abang dah buat salah ke?”

#####
BERSAMBUNG……

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...