Labels

Pages

Followers

Saturday, June 23, 2012

Badai Cinta Zalikha

Perumpamaan persaudaraan kaum Muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila anggota tubuh sakit maka akan mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur ~Hadis Riwayat Muslim~

Dia asyik termenung sendiri..mengenang zaman universitinya yang dulu penuh ranjau berliku. Dia cekal menghadapi rintangan yang melanda. Berasal dari keluarga miskin telah memberikan dia motivasi untuk terus belajar dan kelak dapat membantu kedua ibu bapanya. Nur Zalikha Zamira nama yang indah yang diberikan oleh kedua ayah dan bondanya. Dia mempunyai seorang adik lelaki yang begitu pintar dan peramah orangnya. Shahril Khuzaimi merupakan penyeri bagi sebuah keluarga ini. Walau kehidupan mereka tidak semewah kehidupan jiran-jirannya tetapi sikap bersederhana dalam setiap kehidupan yang telah diterapkan oleh kedua ayah dan bondanya amat meresap dalam jiwa mereka.

Shahril Khuzaimi atau Shah seorang remaja yang begitu dahagakan ilmu dan sedang membesar remaja. Dia ingin mencontohi kejayaan kakaknya yang kini sudah berada universiti luar negara. Kemiskinan bukanlah menjadi faktor penghalang buat mereka untuk berjaya. Cuti semester yang agak panjang digunakan oleh Zalikha untuk bersama keluarga tercinta. Sudah hampir 2 tahun dia berada di perantauan kini, saat untuk melepaskan setinta rindu buat keluarganya.

Pada petang itu Zalikha duduk termanggu di sebuah pondok usang binaan ayahnya. Suasana di belakang rumah yang mempunyai sawah padi nan menghijau menenangkan jiwanya. Fikiran Zalikha melayang entah ke mana..lamunannya tiba-tiba terhenti apabila mengenangkan sebuah peristiwa yang begitu menguji dirinya..dulu dia pernah mempunyai seorang sahabat karib yang bernama Nur Zainurzurin. Zalikha lebih selesa memanggilnya Zurin.

Persahabatan mereka begitu akrab sekali. Saat mengenangkan memori indah sahabatnya itu..air matanya mengalir laju..selaju air di lautan memukul pantai..Sahabatnya yang banyak membantunya saat susah dan senang. Kini, kedua-kedua mereka terpisah dek kerana menyambung pelajaran dalam peringkat Sarjana. Zalikha menyambung pelajaran di kawasan Timur Tengah manakala Zurin pula menyambung pelajarannya di Eropah..terpisah mereka dengan jarak dan masa…fikiran Zalikha melayang jauh ke  ruang awan biru.

“Awak..kenapa awak bersedih nie? Awak macam ada masalah jer? Awak tak nak bagitahu saya yer?” Suara Zurin tiba-tiba menerjah masuk ke telinga Zalikha yang pada masa itu berada di singgahsana katil asrama mereka.

“Eh, awak dah sampai? Bukan awak kata seminggu ke awak bercuti?” Zalikha agak kehairanan apabila rakan sebiliknya itu tiba-tiba pulang awal dari kampungnya.”

“Taklah awak..sebenarnya saya risaukan awak..makan minum awak..sakit awak.” balas Zurin

“Eh.. saya ok lah..awak nie..saya sihat jer..cuma agak keletihan bekerja.”

Cuti hujung minggu yang ada, digunakan oleh Zalikha untuk bekerja mencari belanja tambahan untuknya. Walaupun wang pinjaman belajar turut diberikan tetapi, Zalikha perlu membantu kedua ibu-bapanya di kampung. Berat hatinya untuk meminta wang dari keluarganya.

“Awak..saya tahu awak bersedih..awak cuba nak rahsiakan dari saya ye?” Zalikha.. sudah 3 tahun saya kenal awak..saya tahu awak macamane” luah Zurin yang begitu risau terhadap kawannya itu.

“Awak..saya tak beruntung macam awak..saya terpaksa mencari sendiri kalau saya nak sesuatu. Awak anak orang berada..tapi saya tak pernah tengok awak menggunakan kemewahan yang awak ada itu. ” Soalan yang terpendam seakan lama akhirnya diluah juga.

“Rupanya soal itu yang menyebabkan Zalikha bersedih..” Bisik hati Zurin

“Erm.. Zalikha..harta yang banyak tue bukan harta saya..tapi harta mak ayah saya..awak tahu siapa yang kurniakan? Allah..Allah yang memberi rahmat dan kesenangan..tapi keluarga saya selalu berpesan..kemewahan yang kami ada ini bukanlah hak milik mutlak kami. Semuanya pinjaman dari Allah dan kami perlu berkongsi dengan semua orang yang memerlukan..awak tahu hati saya marah sangat apabila saya lihat ramai mahasiswa/i kita nie yang begitu mudah terperangkap dengan kemewahan dunia. Mungkin mereka rasa beruntung sebab dilahirkan dari keluarga yang kaya dan apa yang mereka kehendaki semua diperolehi dengan senang dan ada pulak yang kehidupan keluarga sederhana atau miskin tapi berlagak macam anak orang kaya terkadang dressing mereka melebihi anak orang kaya.hmm...” Kata Zurin memandang tepat di wajah Zalikha.

“Awak saya lebih selesa hidup begini..saya lebih selesa kaya di akhirat kelak.” Tambah Zurin lagi

“Tapi awak..Allah adil tak pada kita?”Soalan Zalikha menyentap hati Zurin

“Awak..Allah tak pernah memberikan kesusahan  buat hambaNYA..kemiskinan..kesedihan, dugaan dan ujian yang Allah berikan pada kita tue..tanda kasih dan adil Allah buat kita. Awak tahu tak kenapa? Bila kita diuji sesuatu..kita mesti yakin bahawa Allah ada dengan kita dan Allah akan sentiasa membantu kita..jangan pernah kita salahkan takdir yang menimpa kita. Apa yang perlu kita buat berusaha keras untuk berjaya dan mendapat keredhaan Allah di buka bumi ini.”

“Awak gembira tak berada dalam keluarga yang kaya” soal Zalikha lagi.

“Saya gembira…tapi bukan kerana harta itu awak…tapi kerana keluarga saya..sejak dari kecil saya tak pernah dimanjakan dengan wang ringgit. Ayah selalu berpesan..gunakan duit sebaiknya..jangan salah gunakan duit yang mak ayah bagi itu. Ayah ajar saya erti keberkatan. Ibu didik saya erti kesederhanaan..saya gembira awak..kalau saya fikirkan kehidupan saya yang ada sekarang ini saya pasti takkan berminat untuk berkawan dengan awak. Saya akan memilih kawan yang setaraf dengan saya. Tapi itu bukan Zainurzurin yang awak kenal ini. Saya selesa berkawan dengan awak..dengan semua orang dan saya sayang awak kerana Allah. Moga ukhwah yang kita bina ini kekal mekar hingga ke singgahsana Syurga..Ameen.” Awak ingat lagi hadis ni kan..dan saya tak malu ungkapan sayang saya pada awak.”

"Jika seseorang itu sayang kepada sahabatnya maka hendaklah dia beritahu bahawa dia menyayanginya." (Riwayat Abu Daud)


“Terima kasih Zurin..saya sebenarnya malu dengan awak..terlalu banyak awak membantu saya bukan soal tenaga..tapi soal kewangan..bila saya kesempitan awak yang datang membantu..saya rasa dah banyak awak korbankan duit untuk saya. Lama masa untuk saya jelaskan hutang saya itu pada awak..saya malu awak..tugas saya sebagai rakan sebilik bukanlah untuk membebankan awak tapi untuk memudahkan awak..membantu awak..tapi saya…”

“Zalikha..rezeki itu milik Allah..Allah yang kurniakan pada kita..percayalah…bila kita ikhlas membantu orang dalam kesusahan..InsyAALLAH.. Allah akan gandakan rezeki untuk kita. Saya tak pernah berkira dengan..awak..duit yang saya ada itu bukan boleh saya bawa hingga ke lubang kubur..awak pernah dengarkan hadis ni?”

Dari Abu Hurairah r.a bahawa nabi Muhammad S.A.W bersabda : Apabila seorang manusia itu mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) kecuali tiga berkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau memberi ilmu yang bermanfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.”

“Ye awak..saya tahu tapi..saya serba salah..dengan awak..saya sedar saya orang miskin..” balas Zalikha

“Awak..saya tak suka awak cakap macam tue.”

“Tapi itu hakikat awak.”

“Ye hakikat..tapi awak boleh mengubahkan? Sekarang zaman kita belajar. Masa kita untuk membina tangga kerjaya..saat kita untuk melunas janji pada ayah bonda dan waktu kita untuk merubah kehidupan keluarga kita. Siapa yang bersungguh pasti akan dapat. Zalikha..saya tahu awak tabah dengan semua ini..awak pelajar pintar tapi awak jangan jadikan faktor kewangan..untuk awak tidak berjaya dalam pelajaran.”Jelas Zurin menjernihkan gempita di hati Zalikha.

Saat itu..Zalikha terdiam..fikirannya mula mengingat sang ayah yang membanting tulang di sawah padi..kedutan di wajah ayah..dan urat ditangannya membuktikan ayah seorang yang kuat bekerja..sang ayah selalu menyorokkan kesedihan dan kesusahan yang dialaminya..tidak sedikitpun dia menceritakan kepada anak-anaknya kerana dia inginkan anaknya gembira dan hidup bahagia..kini,fikiran itu beralih kepada sang ibu..ibu..air susumu..suci membesarkanku..bisik Zalikha..9 bulan 10 hari kau membawaku ke sana ke mari..dan saat aku ingin melihat bumi..kau pertarungkan nyawamu buatku..kau berkorban apa sahaja untuk membesarkan ku..

Air mata Zalikha menitis..ruang bilik itu sunyi seakan berada di langit yang tandus dan kurun pasir yang kontang…

“Awak..sudahla..awak kena berjanji dengan saya..kita belajar sama-sama dan kita berjaya sama-sama. Kita jangan sekali menyerah kalah. Saya akan berusaha sebaik mungkin dan awak pun? Ok? Kita buat buat semua nie untuk agama Islam dan mencari keredhaan Allah di samping untuk kita bantu keluarga kita..awak saya menegur dan menasihati awak bukan saya marah atau sengaja mencari kesalahan awak..hukama pernah berkata..

" Sahabat yang menunjukkan kebaikan kamu adalah sahabat yang baik, dan sahabat yang menunjukkan kesalahan kamu adalah sahabat yang paling baik"

“Baiklah awak..Zurin..terima kasih kerana jadi sahabat saya..saya cinta dan sayang awak kerana Allah..nanti bila saya kawen saya nak awak jadi pengapit saya yer.” Balas Zalikha sambil mengukir senyuman

“Sama-sama..saya pun sayang dan cinta awak kerana Allah..ish awak nie jadi pengapit jer? Kalau jadi madu awak pun saya rela…hahaha..”usik Zurin

“Wek..”Zalikha menjelirkan lidahnya..mereka sama-sama ketawa gembira

Cinta Zalikha kepada Allah..Ibu-bapa, keluarga dan rakannya Zurin tiada tolok bandingnya. Moga ukhwah mereka kekal abadi.

TIBA-TIBA!!!!!!
“Gedebuk!!!”

 Sebiji buah kelapa jatuh di hadapan Zalikha..hampir gugur jantungnya..fikiran Zalikha terhenti mengelamun.

“Hahahahaaha..padan muka..layang jiwang sorang-sorang..” kedengaran suara Shah..adik kesayangannya

 itu. Rupa-rupanya Shah sengaja membaling buah kelapa itu. Mujur tidak terkena kepala Zalikha..

“Jaga kau Shah..” Zalikha tersenyum sendiri..sambil terkenangkan hadis nabi ini..cintanya pada Zurin hingga ke syurga..

"Dari Abu Hurairah r.a berkata yang bermaksud bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya yakni sahabatnya di sebuah kampung yang lain. lalu Allah menyuruh seorang malaikat memerhatinya di dalam perjalanan. lalu malaikat itu bertanya kepada lelaki itu," hendak ke mana engkau?" lelaki tersebut menjawab, " Aku hendak menemui seorang sahabatku du kampung itu." Malaikat bertanya lagi, "Adakah bagimu bumi kepadanya yang engkau mengharap balasan daripadanya?" Tidak, aku mencintainya kerana Allah SWT. Maka berkatalah malaikat itu kepadanya, "Bahawasa sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah kepada engkau. bahawa sesungguhnya Allah SWT telah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai dia kerana Allah."(Hadis Riwayat Muslim)

Dalam termenung di pondok usang itu sampat juga Zalikha mencipta sajak buat sahabatnya itu…

Sahabat
Kita jauh terpisah
Kita jauh berkelana
Kita tinggal memori suka dan duka
Tapi kita simpan semuanya

Sahabat
Kita pernah bermasam muka
Kita pernah tidak bertegur sapa
Tapi bukan selamanya
Hanya sementara
Biarlah itu menjadi tangga akrab ukhwah kita

Sahabat
Ku titipkan warkah mawar ini buat mu dan buatku
Moga kita saling merindu
Walau terpisah jarak dan waktu
Tapi kita setia berpadu

Sahabat
Terima kasih atas haruman itu
Membuat kehidupanku berseri
Seharum kuntuman wardah firdausi
Kau hiasai dengan baja ukhwah sejati
Moga ia kekal abadi.

Sahabat
Doaku moga kita tak pernah saling melupa
Bahkan kita saling bercinta
Berukhwah keranaNYA
Kerana kita milik Tuhan yang Esa..

p/s: moga entri cerpen ini dapat membantu kita kenal erti cinta pada semua..Allah yang terutama..ku titipkan lagu ini buatmu teman…dengarlah..

1 comment:

ika kaisa said...

besttt sgt cite ny...tq sudi share :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...