Labels

Pages

Followers

Wednesday, June 20, 2012

Tinta Cinta Buat Suriati


Saat itu Samsul terpaku sendiri, mengenangkan nasib yang akan berlaku di masa hadapan. Luka yang parah kembali berdarah. Dia akur dengan segala ketentuan-NYA. Samsul berbicara sendiri..bisik hatinya.. “Tak usahlah kau tangisi setiap apa yang berlaku..kau kena kuat hadapi semua ini..dia bukan tak layak untuk kau tapi Tuhan gantikan yang lebih layak bagi kau”. Hmm…keluhan panjang dari Samsul. Ntah kenapa pada saat itu dia masih teringat akan kenangan dulu yang pernah dia lalui. Telefon bimbit berjenama Nokia 3310 yang ada di dalam genggaman tangannya tiba-tiba berdering merdu..tertera satu mesej dari seseorang….siapakah?

Hati Samsul tiba-tiba jadi serba tidak kena walhal sebelum ini dia hanyut dalam lamunannya. Pantas jari ibunya menekan punat telefon untuk membaca mesej itu.. “tet”….lalu terpaparlah satu nombor yang sudah tidak dikenalinya..berkali-kali Samsul cuba mengingati nombor itu tapi ingatannya sudah tiada daya..siapa sebenarnya pemilik nombor itu? Rupa-rupanya..bekas insan yang pernah bertakhta dihatinya dulu. Hampir 4 tahun mereka terpisah, tapi hening malam itu menjadi saksi bisu mereka bertemu di alam maya..insan ini adalah Suriati. Bekas kekasihnya dulu. Perkenalan mereka bermula dari sekolah menengah hingga ke alam universiti dan melangkau ke alam pekerjaan tetapi sudah menjadi ketentuan hubungan mereka terputus di tengah jalan..

Mesej pertama yang di hantar oleh Suriati…. “Assalamualaikum, Apa khabar Samsul ? Masih ingatkah awak pada nombor ini?”

Samsul membalas.. “ Waalaikumussalam..err..maaf saya tak ingat. Ni siapa yer?”

Hampir 20 minit menunggu akhirnya mesej itu di balas juga…

Suriati : “Saya….Sue..Suriati.”

Samsul: “Betul ke awak ni Suriati? Awak jangan main-main yer?”

Suriati : “Betul..saya Suriati.”

Jari dan fikiran Samsul terhenti seketika untuk membalas mesej berikutnya..

“Mengapa baru sekarang? Mengapa tidak dulu? Mengapa baru saat ini?” Getak hati Samsul..seakan-akan menahan marah. Dia cuba untuk menenangkan dirinya. Mesej seterusnya di balas..

Samsul: “Sue.. kenapa tiba-tiba awak hantar mesej kepada saya nie? Mimpi apa awak sekarang nie cari saya balik? Hah? Awak tak tahu saya merana bertahun-tahun? Awak tak tahu saya hampir gila di sebabkan benda macam nie? Sekarang awak nak buat apa lagi dekat saya? Awak nak ragut teruna saya? hah? (mesej Samsul seakan marah dan disulam dengan gurauan lipatan)

Suriati : “Maafkan Sue..Samsul..Sue minta maaf..bukan niat Sue..untuk menghilangkan diri..bukan pinta Sue untuk menyepikan diri..tapi..”

Samsul : “Tapi kenapa Sue? Tolong balas mesej nie cepat sikit boleh tak??” Getak Samsul.

Suriati : “Sebenarnya awak…saya dah tak mampu meneruskan hubungan kita dulu..saya dah tak sanggup teruskan dosa antara saya dan awak..saya dah tak sanggup  berikan asbab dosa untuk awak. Ye..kita hanya bermesej..kita hanya berbual dalam telefon..tapi semua tue boleh sebabkan kita buat benda yang tak elok awak..saya takut..saya tak sanggup kotorkan hati saya..saya tak nak nanti awak bosan dengan saya.”

Samsul : “Tapi Sue..awak diam membisu..kenapa Sue?”

Suriati : “Saya nak mencari kembali diri saya..saya nak mencari diri saya yang dulu..yang dekat dengan PENCIPTA saya..bukan bermakna saya terus lupakan awak..saya hanya mampu berdoa pada Allah..jika awak benar milik saya..satukanlah kita dengan ikatan yang sah..”

Samsul : “Saya faham maksud awak Sue.. tapi tak boleh ker awak bagi tahu saya? Tak boleh ke awak terangkan pada saya dulu?”

Suriati : “Maafkan saya Samsul. Hati saya tak kuat.. saya takut nanti saya tewas dengan kata-kata awak dan pujukan awak. Maaf Samsul bukan bermakna saya kata awak tidak baik atau saya mencari alasan untuk memutuskan pertalian ini. Saban hari saya merenung..saban hari saya berfikir Samsul..memang saya bahagia dengan awak..tapi sampai berapa lama saya akan merasa semua ini? Sampai berapa lama awak dan saya boleh berperasaan seperti ini? Saya takut ini hanyalah lakonan kita semata- mata sahaja..nanti bila sudah mendirikan rumah tangga lain pula yang jadi. Saya tidak berdoa untuk ini awak..tapi saya risau..hati saya ini betulkah milik awak? Atau sekadar mengikut nafsu syaitan semata? Pilihan ini mungkinkah pilihan dari SYAITAN??? Nauzubillah…

Samsul: “Astagfirullah..Sue apa yang awak cakapkan nie? Saya pilih awak Sue bukan saya nak main-main dengan awak tapi saya dah yakin dengan awak.”

Suriati : “Awak dah yakin?? Awak dah tahu saya jodoh awak? Betul awak tahu?”

Asakan demi asakan dari Suriati membuat Samsul termenung sejenak..dan ini kata yang dibalas oleh Samsul..

Samsul: “Hmm…saya tahu jodoh itu bukan kita yang tetapkan dan bukan juga saya yang takdirkan..tapi jodoh itu milik Allah..Allah yang sebaik-baik perancana..tapi tak salahkan kalau saya tanamkan keyakinan saya bahawa awaklah jodoh saya?”

Suriati : “Awak..percayalah jodoh itu kan rahsia Allah..walau kita suka dan sayang macam mana sayang sekalipun tapi kalau Allah tak izinkan kita dengan dia..kita takkan mampu halang..Allah tahu yang terbaik untuk umatnya..satu lagi..awak tahukan..Syaitan akan ketawa terbahak-bahak bila mana dia berjaya satukan hubungan anak Adam yang tidak sah atau tidak halal (Couple) dan syaitan akan meraung semahu-mahunya apabila dia melihat anak Adam  disatukan dalam hubungan yang sah dan halal (Nikah). Awak walau seteguh batu di tepian pantai yang berderai bila dipukul ombak sekalipun..tapi bila Allah takdir kan dia hancur..pasti dia akan hancur. Saya minta maaf awak kalau jadi perempuan jahat yang telah lukakan hati awak..saya minta maaf..biarlah manusia marah pada saya asalkan Allah tidak murka pada saya. Salam kemaafan dari sahabatmu ~Suriati~

Mesej panjang lebar itu mengakhiri benak fikiran Samsul yang selama ini dirundung dengan seribu persoalan. Akhirnya ada jawapan..apakah yang akan terjadi pada Samsul selepas ini? Mampukah hatinya diubati? Siapakah pula yang berjaya menawan hatinya? InsyaAAllah sekiranya ada permintaan dari pembaca ana akan paparkan sambungan cerita ini.Sekian wassalam.

p/s: sekadar rekaan semata-mata. Moga-moga kisah ini ada manfaat bersama, Karya ori dari Husairi Hanafi.


2 comments:

MujaHidah SejaTi @ Srikandi Pejuang said...

sy menjangkakan bahawa suriati masih simpan perasaan buat shamsul... mungkin mereka akan bertemu smula.. cuma xtaw dalam keadaan mcm mana?? keep writing.. Moga Allah melimpahkan kasih sayangNya buat hambaNya yg bertaubat.. ^^

Husairi Hanafi said...

Ameen..moga ada yang terbaik buat suriati dan samsul...nantikan episod seterusnya..hee

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...