Labels

Pages

Followers

Wednesday, January 19, 2011

Belajarlah untuk BERTERIMA KASIH...



Allah SWT berfirman di dalam Al Quran“…Dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan. Bertakwalah kepada Allah, sungguh, Allah sangat berat siksa-Nya.” 
(Al Maidah: 2)

Salam pertemuan sy tujukan buat saudara/i semua…sebelum bicara menyelongkar minda izinkan saya bertanya kepada sahabat semua…pernahkah saudara ada terasa hati dengan sahabat saudara? Pernahkan saudara berjumpa sahabat yang bila dia senang ia melupakan kita dan bila dia kesulitan barulah mencari kita???  Biarlah saudara sendiri yang menjawabnya..

    Di sini ingin saya mencoretkan rasa tentang seorang insan yang masih saya anggap sebagai kawan sy..tetapi tujuan sy menulis coretan in bukanlah untuk memburukkan sesiapa tetapi hanyalah peringatan pada diri dan saudara agar kita tidak lupa untuk belajar menghargai orang lain..sahabat sy ini berasal daripada keluarga yang begitu dhaif..tinggal di rumah papan yang kecil..punya keluarga yang ramai..hidup serba kekurangan..sang ibu setia menanti di rumah dan menjaga adik-adik tercinta..dan sang ayah..yang semakin dimamah usia..setia bekerja..demi menyara keluarga tercinta..

    Masih segar dalam ingatan saya..saat sang ayah ingin berjumpa anaknya di asrama tempat kami belajar..ayah hanya berbasikal tua..berkopiah putih..dan pakaian yang agak lusuh..setia menunggu anaknya pulang ke asrama..sy sempat melihat apa yang di pegang oleh sang ayah itu..sebungkus plastic yang berisi gula dan roti tawar..itulah hadiah dan bekalan yang mampu diberikan ayah kepada anaknya..dengan langkah yang agak perlahan..sang ayah memberhentikan basikal untuk berjumpa dengan anaknya..saat itu..air mata saya jatuh berguguran..mulianya peranan sebagai ayah..sanggup berkayuh basikal..jarak di antara rumah dan asrama agak jauh..tapi sang ayah..tabah mengayuh demi anak yang berada nun di kejauhan..sang ayah menunngu selama hampir 15minit..barulah kawan saya muncul untuk berjumpa dengannya..saya hanya mencuri pandangan di sebalik dedaun jendela di asrama sambil di temani airmata hiba..


    Saat sang ayah pulang..sempat dia memberikan nasihat kepada anaknya itu yg merupakan kawan sy tadi..sang anak dengan muka slumber..dan sang ayah dengan muka yang penuh doa..kita lupakan cerita itu..kawan saya ini..tidak mahu lagi belajar setelah habes STPM.. kerana mungkin faktor kewangan..tapi Allah itu maha adil..kawan sy itu mendapat tawaran ke sebuah IPTA ternama..mulanya dia tidak mahu..tapi atas dorongan semua dia melanjutka jua pelajarannya..sebelum menyambung pelajaran..dia rungsing memikirkan soal kewangan..namun kawan sya yang seorag lagi ini..begitu bermurah hati..

    Dia memberikan telefon bimbit lamanya untuk kegunaan kawan sy yg serba kekurangan tadi..teringat waktu itu saya dan kawan saya berjumpa dengannya di sebuah gerai makanan untuk memberikannya telefon itu.. harapan kami dia gembira..tapi..bila sudah di berikan  kepdanya..dia ambil dan dengan muka yang macam biasa seolah2 tidak apa yang berlaku…sy berpesan padanya..ambillah no saya ni dan no kawan yg memberikan telefon itu..tetapi sampai sekarang tidak diambil peduli oleh beliau..bahkan ucapan terima kasih pun tidak sesekali diterima oleh kawan sy yg pemurah itu..kami tidak mengharap lagsung untuk di hargai..kami tidak M’harap langsung untuk dipuji..tapi sekdar membukti bahawa kawan sentiasa ada di sisi..

    Sampai ke hari ini..apabila bertemu sy..dia masih dengan wajah selamba..mungkin mukanya itu memang sejak azali..yalah sudah masuk Universiti…terlibat pulak dengan pelbagai aktiviti hebat..apakah erti sahabat baginya?? Ada juga sahabat lain yang mengadu tentang sifatnya ini..kadang2 katanya ada yang mengguris hati..tapi hanya sekadar bercakap sahaja…hidup susah..buatlah cara hidup susah…bila senang sahabat handai dipinggiri..dan bila susah sahabat handai jugak di cari…sy bukan memarahi beliau..tetapi sya menasihati..beliau..belajarlah untuk berterima kasih…sahabat..kami bukan mengharapkan untuk dihargai…tapi kami berharap kau sentiasa ada dengan kami..jangan kau pergi bersendiri..kerna kau sudah biasa ada dengan kami..samala2lah kita merenung diri..SEKIAN…

Sekadar renungan dan amalan..
-“Seorang mukmin yang bergaul dengan manusia dan bersabar atas perlakuan mereka adalah lebih baik dan besar pahalanya daripada mukmin yang tidak bergaul dengan manusia dan tidak bersabar atas perilaku mereka” (Imam Ahmad).

-Rasulullah saw bersabda, “Tolonglah saudaramu yang menzhalimi dan yang terzhalimi”. Maka para sahabat bertanya, “Menolong yang terzhalimi memang kami lakukan, tapi bagaimana menolong orang yang berbuat zhalim?”. Rasulullah menjawab, “Mencegahnya dari terus menerus melakukan kezhaliman itu berarti engkau telah menolongnya”. (Bukhari dan Ahmad).

-“Sesungguhnya mukmin itu bersaudara….” (Q.S. Al-Hujuraat:10).

1 comment:

FadhDeela said...

akan cuba utk berterima kasih :)

im following u :p

Meh singgah: Masjid Putrajaya Cantek!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...