Labels

Pages

Followers

Monday, January 3, 2011

Awak.. Jangan Main-Main Dengan Hukum Allah yer…



Sekali lagi terjadi dialog antara lelaki dan wanita..walau janji lelaki untuk pergi dikejauhan hiba..tetapi dia tidak mampu untuk menahan rindu yang sudah berbunga..walau ditinggikan ego dan dikuatkan airmata tapi dia tidak tega untuk jauh dari wanita yang dia cinta..walau tidak bertemu muka hanya bicara dengan suara..melalui telefon dia gagahkan jua..kerna dia bukan lelaki yang mudah berputus asa..

No telefon wanita itu didail berulang kali..namun hanya suara deringan yang menusuk telinga..harapannya untuk mendengar suara sang wanita yang dicinta..kian pudar dengan suara luka..didail dan terus didail akhirnya terbuka hati sang wanita untuk menjawab panggilan lelaki itu..

Nombor yang terpapar di skrin telefon bimbit wanita itu membuatkan dia dirundung hiba lara dan hampa..seakan tidak percaya adakah si dia yang telah lama menghilang kini muncul dengan suara bertandang….

LELAKI : Hello,  Assalamualaikum, boleh saya bercakap… dengan…I_____..?

WANITA : Waalaikumsalam, ya saya I_____..awak kenapa telefon saya lagi?

LELAKI : Maaf awak, saya dah cuba dan terus cuba untuk lupakan awak tapi saya tak tega..awak tahu tak..bila teringat gurau senda,gelak tawa kita dulu saya terus terbayang wajah awak…erm..dulu awak selalu bagi saya nasihat kalau saya ada masalah..awakla yang bagi saya ceria..kadang-kadang awak jugak yang jadi sasaran saya bila saya terlampau marah..hee…maafkan saya yer..tapi saya xboleh lupakan awak..

Wanita : awak..tue bukan dari saya tapi dari Allah..semuanya bantuan dari Allah..saya insan lemah tiada apa yang ada pada diri saya..awak kenapa awak telefon saya lagi? (pertanyaan ego tetapi hati penuh pengharapan agar kasih berputik kembali..namun dia takut melanggar hukum ilahi)

LELAKI : Saya ganggu awak ker? Awak sekarang awak dah berubah kan? Awak dah ada pilihan hati yang lain kan?oh..patutla selama ni saya cuba telefon awak tapi tak pernah awak angkat…awak tau sakitnya hati saya..awak sama dengan perempuan yang saya pernah kenal sebelum nie.. (suara nada lelaki yang mencetus api marah wanita)

WANITA : Awak….tolong jangan cakap macam tue boleh? Awak tahu ker saya dah ada orang laim? Awak jangan nak tuduh sesuka hati..dalam diri saya ni saya hanya tunggu awak…awak ingat senang nak lupakan awak? Awak saya wanita lemah..cinta tetap ada dalam diri saya..tapi saya terpaksa ketepikan buat sementara demi kebahagiaan kita nanti..(sudah terzahir perkataan yang cuba dipendam oleh wanita itu tapi dia tak daya..

LELAKI : Awak..saya faham sangat kata-kata awak..awak boleh tak beri peluang untuk saya kali kedua? Kita pulihkan balik hubungan nie?

WANITA : Awak, peluang untuk awak dah saya buka seluas-luasnya..tapi bukan sekarang…tapi nanti..awak faham kan? Awak sanggup tunggu kan..awak..ikhlas saya cakap..awak pilihan hati saya..saya akan tunggu awak..bila sampai masa nanti apa yang ada dengan saya..halal bagi awak..tapi kita kena sabar dan terus sabar..yer?

LELAKI : tapi bila??? Bila izrail datang memanggil? Hmm…yer awak…saya akan sabar..tapi saya xtahu sampai bila..hati saya tak boleh dijangka..saya takut tak setia..saya takut akan hampakan awak..sebab itu saya cuba nak pulihkan balik hubungan nie..

WANITA : Awak kalau awak dah jumpa pilihan hati nanti..saya takkan halang awak takkan putuskan cinta awak dari dia..saya akan doa agar awak bahagia..walau hati saya derita tapi saya redho..mungkin orangnya nanti lebih baik dari saya….(seakan sayu suara wanita itu..)

LELAKI : Tak awak..awaklah insan yang saya cari…awak..saya tak tahu lepas nie saya masih boleh bertemu awak atau tidak..tapi walau jauh saya pergi saya akan terus mengharap awaklah orangnya..andai awak dipinang orang dulu..ditakdirkan cincin di jari yang akan awak pakai nanti bukan dari saya..saya juga redho..mungkin itu yang terbaik untuk awak..

suara gagah sang lelaki…semakin sayup..bunyi melakar kata-kata yang seakan..kecewa..dan suara yang tak terdaya untuk melafazkan segala…

WANITA : Awak..jangan cakap macamtue…awak yakin kan dengan janji tuhan??? Andai ada jodoh kita mestikan bersama..awak…saya xnak bila kerap kita berhubung segalannya awak tahu tentang saya..dan bila dah berkahwin nanti awak semakin bosan dengan saya..saya takut sangat awak..saya takut bahagia saya nanti cuma seketika nanti..saya takut duka saya yang panjang..yang jadi peneman hidup rumahtangga kita…

LELAKI : Saya faham awak…terima yer..awak..terima kasih kerana masih sudi bercakap dengan sy yer..terima kasih atas segalanya..terima..kasih awak…..

belum sempat sang lelaki memutuskan kata-kata pisah..talian terhenti….senyap..suara antara lelaki dan wanita…dilema cinta..antara mereka..seakan terhenti kerna cinta utama yang perlu mereka utamakan adalah kepada yang maha ESA dan Keluarga…. Dahler…a.mat nak menangis pulak..huhu..jumpa lagi!!! Wassalam..

5 comments:

black paper said...

subhanAllah,what an interesting entry ! ,, i luv it,,keep it on,, ;)

anep said...

pandai a.mat ne menggoreng yer.he.

aZIEra itu aKu.... said...

nice......

Suria. said...

ye. yg ni AKU suke.:)

:: Izz :: said...

Sob sob sob T_T....
sedihnya cerita....
di saat hati dah semakin kuat utk lupakan si dia, baca cerita-cerita yg cm ada kena mengena jadi terluka balik....
uwaa...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...