Labels

Pages

Followers

Tuesday, July 31, 2012

♥ Buat Isteriku Sayang ♥-Part 2

“Takdela abang, sayang rasa sayang dah buat dosa pada malam pertama pertemuan kita. Abang, sayang minta maaf. Sayang minta maaf….”

“Sayang, dah, jangan bersedih. Abang faham maksud sayang dan abang akan cuba menjadi seorang suami yang terbaik untuk sayang. Kita berdoa sama-sama yer? Sayang pun perlu bantu abang untuk menjadi seorang suami mithali tau?”

“Baik suamiku sayang. Abang boleh sayang bisik sesuatu?”

“Boleh sayang.. sayang nak buat apa dekat abang pun abang rela sayang”

“Abang..I love u whatever you are and I love u so much.” Satu kucupan hinggap dipipi Hazmi.

“Sayang, gelojohnya! Hehehe..abang gurau je sayang..terima kasih banyak-banyak sayang I love u also..eh betul ke English abang nie? Ok, abang tukar I love u infinity.”

Abang..sayang nak jadi isteri yang solehah. Abang ajar sayang untuk dapatkan pahala banyak-banyak tau. Abang jangan curi pahala sayang ae? Tau?”

“Ye isteriku sayang”

“Abang, perjalanan kita jauh sangat-sangat dan terlalu panjang. Sayang harap abang dapat bertahan dengan sayang dan sayangpun yer. Abang sayang takut sangat kalau nanti lukakan hati abang.”

“Sayang, biasalah dalam perhubungan mesti ada salah faham tapi kita kena berjanji akan cuba selesaikan dengan hemah dan penuh berhikmah yer?” Kita sama-sama membantu. Ape yang penting? Kerjasama”
“Baik suamiku yang ku sayang kerana Allah. Moga Allah restui percintaan kita ini..”

“Ameen”

Malam itu menjadi saksi bisu percintaan cinta antara Adam dan Hawa. Pelayaran di kamar bahagia..Di hiasi dengan pahala dan barakah dariNYA. Segala yang haram kini menjadi halal!

Lamunan Hazmi terhenti. Air matanya semakin mengalir laju. Kini, dia tidak akan dapat merasa lagi semua kenangan itu. Kenangan yang hanya tinggal kenangan dan takkan mampu lagi untuk diulangi. Dia amat merindui isterinya yang tercinta.

*********
Masa yang dinantikan selama 2 tahun akhirnya membuahkan hasil. Walau mereka diuji dengan kesabaran yang tinggi. Tapi pengharapan dan doa kepada yang Esa tidak pernah pudar. Maisarah kini telah disahkan hamil 2 bulan. Gembiranya pasangan itu bukan kepalang. Cahaya mata yang ditunggu-tunggu akhirnya akan hadir juga untuk menyinari kehidupan mereka. Walau usia kandungan Maisarah di peringkat permulaan tetapi Hazmi begitu teruja untuk mejadi seorang bapa. Segala kelengkapan dan pakaian untuk bayi mereka sudah dibeli oleh Hazmi. Hazmi begitu terkejut apabila isterinya memberitahunya berita gembira itu.

“Abang doktor ada pesan ape-ape tak dekat klinik tadi?”

“Takde pun.”

“Abang, ada perkara yang sayang nak bagitahu abang nie. Abang janji jangan bersedih ae? Tau?”
“Iye sayang.”

“Erm..sayang cantik tak hari nie? Hehehe”

“Sayang cantik, sayang kurniaan dari Allah untuk abang. Tapi abang yakin ada perkara penting lagi yang sayang nak bagitahu kan? Cakaplah sayang”

“Err..abang, sayang mengandung.”

“Hah? Alhamdulillah. Sayang terima kasih. Sayang, abang speechless.” Hazmi memeluk Maisarah seeratnya.

“Ish abang nie. Tue abang cakap jer..speechless ape pulak. Abang, jangan berterima kasih dekat sayang tau. Kita sama-sama ucap syukur dan terima kasih pada Allah. Allah yang memberikan kita rezeki nie. Kan abang sayang?”

“Iye sayang. Allah Maha Pengasih Maha Penyayang. Allah takkan biarkan hambanya bersedih dan Allah takkan berikan dugaan kepada hambanya melainkan apa yang terdaya baginya.”
“Tapi abang..”

“Kenapa sayang? Sayang macam tak suka jer dengan kehadiran keluarga baru kita nanti?”

“Bukanlah abang. Sayang terlalu suka dan merindui cahaya mata kita. Abang, kalau sayang tak sempat tengok anak kita nanti macam mana ye? Kalau sayang pergi dulu nanti abang janji dengan sayang boleh? Abang jangan sakiti anak kita ye.? Abang jaga dia macam sayang jaga abang yer? Abang boleh berjanji kan ?”

“Sayang, jangan tinggalkan abang sayang. Abang tak sanggup besarkan anak kita tanpa sayang di sisi. Abang tak mampu sayang.”

“Abang suami yang baik, sayang yang banyak kerenah nie pun abang boleh jaga dengan baik. Inikan anak kita kan abang.?”

Hazmi tidak sanggup kehilangan isterinya yang tercinta. Impiannya untuk membesarkan cahaya mata mereka bersama amat diharapkan oleh Hazmi. Dia sentiasa berdoa pada Tuhan agar isterinya sentiasa selamat dan mendapat kesihatan yang baik ketika mengandung dan melahirkan zuriatnya itu.

**********
Usia kandungan Maisarah kini sudah menjangkau 9 bulan 10 hari. Kini mereka hanya menunggu masanya sahaja. Di suatu subuh yang hening itu. Maisarah merasakan bagai ada sesuatu yang tidak kena pada tubuhnya. Dia mengejutkan suaminya.

“Abang, tolong sayang terasa sakit sangat-sangat.”

Hazmi bingkas bangun dan mencapai kunci kereta.

“Sayang sabar ye, kita pergi hospital.”

Mujurlah jarak di antara hospital dan rumah mereka tidak begitu jauh. Keadaan semakin sibuk di hospital. Hazmi berada diruangan menunggu. Isterinya yang tercinta sedang berjuang untuk melahirkan zuriat yang mereka nantikan selama ini. Hanya bekalan doa dan tawakal pada yang Esa yang menjadi tali penghubung antara mereka.

“Ya Allah kau selamatkanlah isteriku dan zuriatku ini, berikanlah isteriku kekuatan, kau hilangkanlah kesakitan yang membelenggu nyawanya. Ya Allah, andai nyawa menjadi pemisah, ku rela kau tukar nyawaku dengan nyawanya..Ameen.”

Detik berganti detik dan jam berganti jam…

“Uweek…uweekkk…” Tiba-tiba kedengaran tangisan bayi memecah kesunyian pagi itu. Akhirnya doktor keluar di dalam bilik bedah. Hazmi bingkas bangun.

“Doktor, macammane dengan isteri dan anak saya?”

“Doktor, kenapa doktor diam? Ada apa-apa yang terjadi ke doktor?” Fikiran Hazmi menjadi tidak tentu hala kerana Doktor itu membisu tanpa kata.

“Erm..tahniah encik. Awak dikurniakan seorang bayi puteri yang comel.”

“Alhamdulillah. Syukur! pada Allah. Tapi doktor macam mana keadaan isteri saya?”



#####
BERSAMBUNG……

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...