Labels

Pages

Followers

Saturday, July 28, 2012

Sedapnya makanan dan minuman di NERAKA!



Antara makanan dan minuman di Neraka yang diceritakan di dalam al-Quran adalah seperti berikut. Moga kita dapat pengiktibaran dari tulisan ini.

1.      As-Shadid

Iaitu nanah bercampur darah. Ibnu Rajab berkata, air shadid akan menjadikan muka mereka hangus, sekali gus menjadikan seluruh kulit kepala dan rambutnya mengelupas.

Maksud surah Ibrahim ayat 18 : Di belakangnya disediakan Neraka Jahanam dan dia akan diberi minum dan air danur (yang keluar dari tubuh ahli neraka.)

2.      Al- Ghassaq

Air yang amat dingin, menurut Ibnu Umar, air ini merupakan campuran dari nanah kental yang jika satu titis sahaja ditumpahkan di barat timur, maka penduduk di wilayah timur akan mencium bau yang amat busuk.

3.      Zaqqum

Salah satu pohon yang digunakan sebagai bahan makanan. Bunganya seperti kepala syaitan dan tumbuh di dasar Neraka Jahim dan setiap orang yang makan makanan ini ususnya terburai.

Maksud surah Ash-Shafaat ayat 62-68 : (Makanan syurga) itukah hidangan yang lebih baik ataukah pohon Zaqqum? Sesungguhnya kami menjadikan pohon Zaqqum itu sebagai ujian bagi orang-orang yang zalim (sama ada mereka percaya atau tidak). Sesungguhnya ia adalah sebatang pohon yang tumbuh dari dasar neraka. Buahnya seperti kepala syaitan-syaitan. Maka sesungguhnya mereka benar-benar memakan sebahagian dari buah pohon itu sehingga memenuhi perutnya dengan buah Zaqqum itu.

4.      Dhari’

Pohon yang amat keras. Jika dimakan tidak akan membawa rasa kenyang, sekali gus tidak menghilangkan rasa lapar kerana ia menyumbat tenggorok, tidak keluar dan tidak akan masuk ke dalam perut.

Maksud surah Al- Ghasyiah ayat 6 : tiada makanan bagi mereka (di situ) selain dari pokok-pokok yang berduri.

5.      Ghislin

Makanan yang bercampur darah yang keluar dari penghuni neraka.

Maksud surah al-Haqqah ayat 35-37 : Maka tiada seorang temanpun baginya hari ini di neraka ini dan tiada (pula) makanan sedikit pun (baginya) kecuali dari darah dan nanah. Tidak ada yang memakannya kecuali orang-orang yang berdosa

6.      Al- Hanim

Air yang amat panas yang diberikan dengan besi panas yang hujungnya bengkok.

Maksud surah An- Naba’ ayat 24-25 : Mereka tidak dapat merasai udara yang sejuk di dalamnya dan tidak pula sebarang minuman, kecuali air panas yang menggelegak dan air danau yang mengalir.

Demikian antara makanan dan minuman yang terdapat di neraka. Jauhilah segala maksiat dan perkara mungkar. Sanggupkah kita merasa makanan dan minuman ini? Janji Allah pasti dan akan ditepati!

1 comment:

saydatul al aman said...

astaghfirullahal 'azim

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...