Labels

Pages

Followers

Thursday, January 6, 2011

Pegang BABI dan ANJING HALAL???????????????

SALAM perpaduan..buat sahabat jangan cepat  melatah dulu yer..bila terbaca tajuk entry saya yang terbaru nie…saya pun baru belajar dan sama2 kita berkongi ilmu ini..setelah mendengar ceramah daripada seorang ustaz yang saya minati iaitu Ustaz Kazim Elias Al-Hafiz..
Kenapa tidak haram apabila kita menyentuh babi?? pelik ker? ada suasana dan menyebabkan kita tidak haram memegang binatang tersebut..bahkan apabila berlaku dharurat..maka halal bagi itu untuk memakannya..tapi waktu sekarang nie janganla sahabat nak gatai2 test rasa plak yer..haram tue..

Ok berbalik pada perbincangan tadi..al-fadil ustaz menyatakan satu situasi yang mana memegang babi tidak jatuh berdosa…contohya kita berjalan di suatu tempat dan melihat sebuah lori yang membawa babi terbalik..maka kita pun mengangkat dan memindahkan babi tersebut ke tempat yang lebih selamat…HUKUMNYA TIDAK BERDOSA ..setelah selesai..kita perlu samak..jaNgan x samak pulak..tapi yang BERDOSA DAN HARAM  ialah apabila kita memegang kaum lelaki atau perempuan yang bukan mahram..adalah berdosa..pasangan couple yang suka berpegang2 tangan anak dara orang..IA JATUH BERDOSA…sebab KITA NAK SAMAK PAKAI APE??? XBOLEH MELAINKAN DENGAN BERTAUBAT DAN MEMINTA AMPUN DARI ALLAH..

Sabda nabi : sesiapa yang memegang kaum perempuan bukan mahram dan dipegangnya tanpa sebab maka di hari kiamat Allah akan membakarnya sehingga hancur seluruh tubuh badan..

P/S- COUPLE2 JUGAK..JANGAN SENTUH MANA2 YER…RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL!!!!!!




gambar disebelah : al fadhil Ustaz Kazim Elias Al-Hafiz----->

1 comment:

Cik Kira said...

pegang bukan mukhrim lagi haram.pegang babi bole samak. hee

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...