Labels

Pages

Followers

Sunday, September 16, 2012

Semarakkan Cinta- Ustaz Pahrol Mohd Juoi



Salam pertemuan buat semua. Hari ini saya ingin berkongsi sebuah tatapan buat anda. Saya merasakan perlu untuk dikongsikan kepada para remaja berkenaan dengan soal cinta ini. Saya yakin dan percaya sudah ramai mengenali seorang sosok tubuh yang begitu aktif di dalam medan dakwah ini. Bagi yang tidak mengenalinya pasti anda akan jatuh cinta kepadanya setelah menyaksikan video beliau ini. Lapangkan masa anda untuk menonton bicara cinta daripada beliau ini. Biarlah dia yang berbicara soal cinta ini. Mungkin ada semua lebih faham dan boleh dikhadamkan di dalam hati dan fikiran.

Tidak semua di antara kita yang mempunyai minat membaca. Hobi ini perlu di ubah! Daripada kita membaca pesanan ringkas pasangan kita lebih baik kita membaca nota ilmu untuk bekalan kita nanti. Di dalam Al-Quran juga ada menyebut ‘bacalah’. Ini membuktikan bahawa kuasa membaca itu akan mengubah seseorang menjadi lebih pintar dan berilmu. Virus kita sekarang adalah bukan sahaja malas membaca bahan-bahan ilmiah tetapi payah untuk membaca dan menghayati “Surat Cinta Dari Allah (Al-Quran)”. Justeru, marilah sama-sama kita berubah. Perubahan kita ini akan mengubah orang lain. Percayalah.

Di negara kita agak unik sifatnya. Bahan-bahan bacaan yang lebih bersifat natural tanpa ada bias di mana-mana pihak seperti bahan sejarah, politik tanah air dan perkara yang boleh memburukkan kerajaan adalah di haramkan. Tetapi majalah zina dan pendedahan aurat begitu banyak di tanah air kita. Ia Halal dan dihalalkan. Kenapa ia tidak juga diharamkan? Bukankah sifatnya boleh meruntuhkan akhlak para pemuda pemudi kita. Ini bukan salah Barat! Ini bukan pengaruh dari Barat tetapi kita yang terpengaruh!

Segala keruntuhan moral kita semua kita tundingkan kepada Barat tetapi mengapa tidak kita tujukan kepada ulama dan mufti-mufti yang ada di tanah air kita. Ulama muda khususnya. Cukupkah hanya sekadar mengambil  sampul selepas memberikan ceramah. Ayuh! Turun melihat remaja kita! Bukan sekadar pandai berbahas sirah itu dan ini tetapi kaku menyantuni para pemuda dan pemudi. Saya bukan menyokong Barat. Tidak sama sekali. Tetapi tahukah anda jawapan ‘mufti’ yang ada sekarang ini adalah ditubuhkan oleh Barat. Sila baca sejarah!

Nampaknya perbincangan saya ini semacam lari dari tajuk asalnya. Biarlah. Saya sekadar melontar fikiran. Berbalik kepada soal cinta ini, saya akui tulisan saya juga sedikit sebanyak telah dipengaruhi oleh tulisan daripada Ustaz Pahrol . Entah kenapa ia kena dengan jiwa dan nurani saya. Bagi remaja yang agak kurang untuk membaca tentang peraturan cinta dan tips-tips bercinta anda boleh mendengar kuliah beliau ini. Kepada para remaja yang punya minat membaca yang luar biasa saya syorkan anda membaca buku tulisan beliau seperti tentang cinta, Mukmin Profesional, Di Mana Dia Di Hatiku, Nota Fikir Untuk Zikir, 1Hati 2Rasa, Nota Hati Seorang Lelaki, Duhai Yang Tersayang, Dilema Melayu Islam dan yang terbaru Cinta kerana Allah. Saya yakin ia tidak rugi. Saya ulangi tidak rugi! Tontonlah sehingga habis rancangan ini. Akhirul kalam, saya menulis bukan untuk meraih pandangan indah tetapi desakan dari hati untuk berdakwah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...